Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Reizen door Amerika => Westen (West) => Topic gestart door: fjorden op 29-01-2009, 01:35 uur

Titel: Van optimistische roadtrip naar realistisch reisschema: graag jullie hulp!
Bericht door: fjorden op 29-01-2009, 01:35 uur
* update 29/1: schema aangepast op basis van jullie feedback, dank!
* update: 30/1: nog meer geschrapt, het neigt al naar realistisch.  :)

Graag jullie advies over de onderstaande planning voor eind mei/juni. Het doel is uiteraard om meer van het Westen te zien dan enkel vanuit de auto. Sommige lange reisdagen nemen we voor lief (de afstanden/tijden zullen we wat langer worden vanwege nog meer foto stops danwel scenic byways - die details gaan we nog inplannen/afwegen).
Alles staat nog open, er zijn nog geen tickets of overnachtingen geboekt (moet opschieten als we al niet te laat zijn voor sommige parken).

Zelf hebben we de volgende vragen:
- Is de Telescope Peak in Death Valley de moeite van de wandeling waard?
- Kiezen tussen Yosemite of Kings Canyon/Sequioa: wat zouden jullie aanraden? De reisverslagen en suggesties zijn wat dat betreft tegenstrijdig, sommigen geven aan dat Yosemite niet veel meer biedt dan wat je in de andere parken al hebt gezien, andere zijn juist laaiend enthousiast


Het schema ziet er momenteel alsvolgt uit:

dag 1: Salt Lake City - Grand Teton NP; Jackson (440 km - 5 uur)
dag 2: Grand Teton NP - Yellowstone NP; Signal Mountain Lodge (185 km - 2 uur)
dag 3: Yellowstone NP
dag 4: Yellowstone NP
dag 5: Yellowstone NP
dag 6: Yellowstone NP - Mt. Rushmore (820 km - 8,5 uur)
dag 7: Mt. Rushmore - Rocky Mountain NP (690 km - 7,5 uur)
dag 8: Rocky Mountain NP
dag 9: Rocky Mountain NP - Arches (583 km - 5,5 uur)
dag 10: Arches
dag 11: Arches - Canyonlands NP (254 km - 4 uur)
dag 12: Canyonlands NP
dag 13: Canyonlands NP - Monument Valley (257 km - 4,5 uur)
dag 14: Monument Valley - Antelope Canyon (200 km - 2,5 uur)
dag 15: Antelope Canyon - Grand Canyon South Rim (225 km - 2,5 uur)
dag 16: Grand Canyon South Rim - Bryce Canyon (470 km - 5,5 uur)
dag 17: Bryce Canyon - Zion NP (136 km - 2,5 uur)
dag 18: Zion NP
dag 19: Zion NP - Las Vegas (350 km - 4,5 uur)
dag 20: Las Vegas - Death Valley (222 km - 2,5 uur)
dag 21: Death Valley
dag 22: Death Valley - Bodie (540 km - 5,5 uur)
dag 23: Bodie - Yosemite NP (70 km - 1 uur)
dag 24: Yosemite NP
dag 25: Yosemite NP
dag 26: Yosemite NP
dag 27: Yosemite NP - Monterey - kust - Sasn Francisco (390 + 50 + 250 km - 9 uur)
dag 28: San Francisco
dag 29: San Francisco - Lassen Volcanic NP (400 km - 4,5 uur)
dag 30: Lassen Volcanic NP - Sacramento (325 km - 3,5 uur)
dag 31: Sacramento
dag 32: Sacramento - San Francisco (150 km - 1,5 uur)
Titel: Re: Van optimistische roadtrip naar realistisch reisschema: graag jullie hulp!
Bericht door: Marianne op 29-01-2009, 08:17 uur
Lees ons 2008 verslag eens, daar doen we een deel van wat je wilt doen, in  4 weken. In ons 2006 verslag kun je een ander deel van de route zien, en in het 2004-verslag nog een deel.
Je begrijpt het wel: veel te veel voor een reis.

En als je vroeg in het jaar wilt gaan is Lassen niet handig, daar ligt half juli soms nog sneeuw.

Marianne
Titel: Re: Van optimistische roadtrip naar realistisch reisschema: graag jullie hulp!
Bericht door: Ine op 29-01-2009, 09:32 uur
Allereerst kan ik je zeggen dat dagroute die boven de 700km. uitkomen vrijwel onmogelijk zijn. Lang niet alle wegen zijn Interstates, je krijgt met snelheidsbeperkingen, wegonderhoud, hoogteverschillen, bochten e.d. te maken.
Ik vind sommige rijtijden wel erg optimistisch, er wordt weinig rekening gehouden met stops onderweg.
Je zegt niet in welke tijd van het jaar, maar de North rim van Gr. Canyon is alleen tussen midden Mei tot midden Oktober open.
Afdalen aan de Southrimin 1 dag kan alleen tenzij je door en door getraind bent. Je daalt nl., eerst af vanaf ca. 2200m. , maar moet eind van de middag (als je al moe bent) weer terug en dan moet je klimmen. Zeker "niet even" te doen, er gebeuren regelmatig ongelukken hierdoor.
dag 12 is een schrijffout? Arches .e.d liggen niet in Rocky Mountains NP, maar bij Moab.
Dag 16 is wel heel erg overladen, als je toch geen tijd hebt, sla dan Monument Valley over.
Cedar Breaks is vaak pas laat in het seizoen open, ook hier geldt sla dat over en besteed dan de tijd in Zion.
Op jouw vraag 4 wat niet te missen, zou ik liever antwoorden, schrap wat of deel het wat relaxter in.
Titel: Re: Van optimistische roadtrip naar realistisch reisschema: graag jullie hulp!
Bericht door: fjorden op 29-01-2009, 11:52 uur
Dank voor de reacties, wat snel!

Wij waren er al bang voor: keuzes maken is moeilijk, maar rondrennen door de parken uiteindelijk minder bevredigend.

Uitgangspunt van de reis is dat ieder van ons vieren een suggestie heeft gedaan die we 'verplicht' opnemen, dat zijn:
Yellowstone, Mt. Rushmore, Bryce Canyon, Kings Canyon/Sequioa.
Geplande periode is eind mei danwel begin juni als vertrek.

In de openingspost heb ik het reisschema bijgewerkt, geschrapt zijn: Lassen (wellicht wel mogelijk indien andersom wordt gereden), Cedar Breaks NM, Yosemite, Santa Maria/Los Angeles. Verder is er in een aantal dagen wat geschoven.


@Marianne: heb het grootste gedeelte van jullie reisverslagen gelezen (en nog enthousiaster geworden), enkele aanpassingen in het schema tot gevolg. Deze zijn bijgewerkt in de openingspost.

@Ine: relaxter indelen, bedoel je dat enkel als in schrappen of de lange ritten beter verdelen? Wij geven de voorkeur aan een dag lang in de auto zitten zonder iets anders te zien en daarna weer een dag niet (weinig) te rijden, dan dit te verdelen. De dagen met afstanden boven de 700km hebben gepande ruimte om onderweg te overnachten en de volgende ochtend door te rijden.
De rijtijden zijn gebaseerd op de routeplanner Mappoint Microsoft. Ik zie grote verschillen tussen interstates (Sacramento - Salt Lake City) en wegen rondom Kings Canyon / Sequioa, maar als jij aangeeft op basis van ervaringen dat deze tijden alsnog te positief zijn, dan moeten we nog meer schrappen. Wij zijn echter wel gewend aan lange afstanden woon-werkverkeer en gaan alle vier rijden.
Titel: Re: Van optimistische roadtrip naar realistisch reisschema: graag jullie hulp!
Bericht door: Hans B op 29-01-2009, 13:22 uur
Uitgangspunt van de reis is dat ieder van ons vieren een suggestie heeft gedaan die we 'verplicht' opnemen, dat zijn:
Yellowstone, Mt. Rushmore, Bryce Canyon, Kings Canyon/Sequioa.
Als dit jullie verplichte uitgangspunten zijn, zou ik overwegen meer met het vliegtuig te gaan doen of helemaal niet aan beginnen.
De tijd is veel en veel te kort.

Zoals ook de anderen al schreven beperk je route en hoop op de mogelijkheid in de toekomst nog eens te gaan voor een ander deel.
Onder mijn camperfoto staat ook een link naar mijn reisverhalen, er staan kaartjes bij, wellicht wordt je iets wijzer over afstanden en routes.
Voor dergelijke afstanden nemen wij de dubbele tijd (8 weken) en dan nog moet je vaak opschieten.

Op vakantie gaan in Amerika is een kwestie van keuzes maken en keuzes maken doet soms een beetje pijn.

succes, Hans
Titel: Re: Van optimistische roadtrip naar realistisch reisschema: graag jullie hulp!
Bericht door: tino op 29-01-2009, 13:45 uur
Uitgangspunt van de reis is dat ieder van ons vieren een suggestie heeft gedaan die we 'verplicht' opnemen, dat zijn:
Yellowstone, Mt. Rushmore, Bryce Canyon, Kings Canyon/Sequioa.


Denk dat het dan al heel wat zou schelen om dan op Salt Lake City heen te vliegen en vanuit San Fransisco weer terug te vliegen.  Het ziet er nu uit dat je de 1e 4 dagen alleen maar in de auto zit om maar in SLC uit te komen. Als rondje lijkt het mij sowieso teveel voor 32 dagen, maar als je van SLC naar SFO rijdt en je accepteerd een paar lange reisdagen dan lijkt me het op zich wel prima te doen.

Succes ermee Tino
Titel: Re: Van optimistische roadtrip naar realistisch reisschema: graag jullie hulp!
Bericht door: fjorden op 29-01-2009, 14:03 uur
Dank voor de tip!

Nu Lassen Volcanic NP is afgevallen en ook indien de route andersom wordt gereden het alsnog onzeker is of Lassen voldoende begaanbaar is (sneeuw), is de logische conclusie aan te vliegen op SLC en terug vanuit San Francisco.

Het reisschema is bijgewerkt. Lange reisdagen zetten we maar een fullsize SUV tegenover geen enorm verschil tov midsize (alhoewel met de kortere wielbasis een midsize het offroad beter zal doen).

Dit weekend de route gedetailleerd met enkele scenic byways en exacte adressen in Mappoint plannen om vervolgens voor een paar 'kritieke' locaties het verblijf vooraf te reserveren.


edit: het reisschema wederom bijgewerkt. We vertrekken de laatste week van mei. De afweging die we nu maken is of waar we zullen starten, of SF (in dit geval Lassen overslaan) of SLC en kiezen tussen Yosemite of Kings Canyon/Sequioa. Ideeen?  :)
Titel: Re: Van optimistische roadtrip naar realistisch reisschema: graag jullie hulp!
Bericht door: Hans B op 30-01-2009, 20:34 uur
Als je naar Yellowstone gaat, zal Lassen tegenvallen.
Ook hier zijn wel enkele brubbelende pools, maar dat kan niet in de schadum staan bij wat je in Yellowstone ziet.
Ik zou me over Lassen niet druk maken en weglaten.
Ook Sacramento ben ik geweest (old sacramento wel te verstaan) en dat was aardig, maar meer niet.
Tijdens je reis kun je meer "old towns" tegenkomen die leuker zijn.
Als je niet met een specifiek doel naar Lassen en Sacramento gaat, zou ik beide weglaten.
Je kunt de tijd dan verdelen over de rest van je trip, waardoor die nog rustiger wordt.

Mag ik zo vrij zijn een laatste opmerking te maken.
Waarom vlieg je niet naar Denver en maak je de volgende route:
Denver - Rocky Mountain NP - Mt.Rushmore en omgeving - Yellowstone - Grand Teton - Salt Lake City - Moab (Arches) - Monument Valley - Page - Grand Canyon South - Las Vegas - Zion - Bryce - Las Vegas - Death Valley - Yosemite - San Francisco.
Behalve dat je dat het korte stukje Las Vegas - Zion over de I-15 2x rijdt zit er volgens mij alles in en is de route wat logischer.
In jouw route rij je van Yellowstone naar Mt.Rushmore en vandaar weer terug naar het westen naar Moab, dat zijn heel veel mijlen.

Succes, Hans
Titel: Re: Van optimistische roadtrip naar realistisch reisschema: graag jullie hulp!
Bericht door: Marianne op 30-01-2009, 22:11 uur
Hallo fjorden,

misschien handiger/leuker om de eerdere routevoorstellen te laten staan, nu is niet meer te zien waar iedereen op reageert.

Ik zou ook in Denver beginnen, is logischer. Kijk eens naar ons 2004-verslag. Of sla Mount Rushmore en RMNP over. Je hebt nu echt geen tijd voor Mount Rushmore en omgeving. Ik zou zeker oko Crazy Horse beozeken en Custer State Park.
Ook Lassen en Sacramento \ou ik weglaten, en als je Lassen wilt doen, dan liever vanaf Yosemite naar boven, via Lake Tahoe naar Lassen en dan via de kust naar SF.
Je hebt voldoende tijd, heerlijk ruim voor Yellwostone en Yosemite, Death vlley is mischien te veel zo als het heet is, dus mischien kun je otch ergnes een extra dag voor South Dakota vandaan halen.

dag 14: Monument Valley - Antelope Canyon (200 km - 2,5 uur)
dag 15: Antelope Canyon - Grand Canyon South Rim (225 km - 2,5 uur)
dag 16: Grand Canyon South Rim - Bryce Canyon (470 km - 5,5 uur)
dag 17: Bryce Canyon - Zion NP (136 km - 2,5 uur
)
Ik zou vanaf MV eerst naar de GC gaan en dan via Page naar Bryce.

Wat je ook doet, reserveer alvast voor Yosemite! Misschien eerst kijken wat er vrij is, en dan de route eromheen plannen, zo doen wij het wel eens.

Marianne
Titel: Re: Van optimistische roadtrip naar realistisch reisschema: graag jullie hulp!
Bericht door: vana op 31-01-2009, 16:50 uur
dag 6: Yellowstone NP - Mt. Rushmore (820 km - 8,5 uur)
dag 7: Mt. Rushmore - Rocky Mountain NP (690 km - 7,5 uur)
8 uur heen en weer rijden alleen om Mount Rushmore te zien? Dat zou ik echt nooit doen, zo bijzonder is dit nou ook weer niet. Natuurlijk is er veel meer moois te zien in de Black Hills maar daar heb je helemaal geen tijd voor.Je mist bovendien veel moois op deze route bijvoorbeeld Bighorn Canyon.
Bovendien gaat de rit waarschijnlijk een stuk langer duren. Je moet eerst Yellowstone nog uit en dat neemt veel tijd. Het kan zo maar gebeuren dat er een kudde bizons op de weg loopt of dat er een beer langs de kant te zien is. Dan ontstaan er enorme files. En dat is geen zeldzame gebeurtenis , alle keren dat wij in Yellowstone waren is dat ons overkomen.

De route Mount Rushmore - RMNP is heel lang en heel saai. Wij vielen letterlijk onderweg in slaap. Neem voldoende eten en drinken mee want er is bijna geen restaurant of picknickplte vinden onderweg.

Citaat
dag 11: Arches - Canyonlands NP (254 km - 4 uur)[

Die afstand klopt niet! Arches ligt maar 27 miles (43 km) 38 minuten riojden van Canyonlands.
Ik denk dat je in de war bent met het Needles of Maze district. de meeste mensen bezoeken het Island in the Sky district vlakbij Arches. je kunt dit combineren met Dead Horse State park.
Zie dit kaartje: http://www.ontdek-amerika.nl/amerika/nationaleparken/utah/canyonlands/canyonlands.html

Zie voor tips ook ons reisverslag: www.backtotheusa.web-log.nl

Marjon
Titel: Re: Van optimistische roadtrip naar realistisch reisschema: graag jullie hulp!
Bericht door: fjorden op 04-02-2009, 16:08 uur
Vandaag weer even een update, dankzij deze levendige community. Nog eens kritisch naar de route gekeken, er zijn nu geen opeenvolgende lange reisdagen, dat geeft meer flexibiliteit. De overnachtingen in de parken gaan we deze week nog reserveren (druk aan het vergelijken met afstanden buiten het park en prijzen in het park).

@Vana: Leuk dat er ook naar zulke details wordt gekeken: Voor Arches naar Canyonlands hebben we inderdaad nogal een omweg in gedachten om naar de omgeving te kijken. Voor de duidelijkheid nu even de korte afstand ingevuld. Verder gaan we ook op andere trajecten nog scenic byways invoegen (indien het past qua tijd).

@Hans B: Dank voor het advies. Die vrijheid waarderen we zeker. Beter nu dan achteraf of niet. Lassen is geschrapt, in de afgelopen dagen nog eens kritisch gekeken naar de route, ook vergeleken met een mogelijke start vanuit Denver. In de routeplanner blijkt het qua kilometers weinig te schelen en qua timing komt de start vanuit Salt Lake City ons handiger uit.

@Marianne & Hans B.: Jullie advies gedeeltelijk gevolgd en de route aangepast naar MV - GC - Bryce - Zion.


dag 1: Salt Lake City
dag 2: Salt Lake City - Grand Teton NP; Jackson Hole (440 km - 5 uur)
dag 3: Grand Teton NP - Yellowstone NP; Lake Yellowstone cabin
dag 4: Yellowstone NP
dag 5: Yellowstone NP
dag 6: Yellowstone NP
dag 7: Yellowstone NP - Mt. Rushmore (820 km - 8,5 uur)
dag 8: Mt. Rushmore
dag 9: Mt. Rushmore - Rocky Mountain NP (690 km - 7,5 uur)
dag 10: Rocky Mountain NP
dag 11: Rocky Mountain NP - Arches (583 km - 5,5 uur)
dag 12: Arches
dag 13: Arches - Canyonlands NP (43km - 0,45 uur)
dag 14: Canyonlands NP
dag 15: Canyonlands NP - Monument Valley (257 km - 4,5 uur)
dag 16: Monument Valley - Grand Canyon SR (290 km - 3 uur); Yavapia Lodge
dag 17: Grand Canyon SR
dag 18: Grand Canyon SR
dag 19: Grand Canyon SR - Antelope Canyon (225 km - 3 uur)
              Antelope Canyon - Bryce Canyon (230 km - 3 uur); Bryce View Lodge
dag 20: Bryce Canyon - Zion NP (136 km - 2,5 uur); Canyon Ranch Motel
dag 21: Zion NP
dag 22: Zion NP - Las Vegas (350 km - 4,5 uur); MGM Grand
dag 23: Las Vegas - Death Valley (222 km - 2,5 uur)
dag 24: Death Valley
dag 25: Death Valley - Bodie (540 km - 5,5 uur)
dag 26: Bodie - Yosemite NP (70 km - 1 uur)
dag 27: Yosemite NP
dag 28: Yosemite NP
dag 29: Yosemite NP
dag 30: Yosemite NP - Monterey - kust - San Francisco (390 + 50 + 250 km - 9 uur)
dag 31: San Francisco/Sacramento (150 km - 2 uur)
dag 32: San Francisco
Titel: Re: Van optimistische roadtrip naar realistisch reisschema: graag jullie hulp!
Bericht door: Hans B op 04-02-2009, 17:44 uur
Succes met je trip,

Hans
Titel: Re: Van optimistische roadtrip naar realistisch reisschema: graag jullie hulp!
Bericht door: Ine op 04-02-2009, 18:14 uur
Dit ziet er inderdaad een stuk realistischer en haalbaarder uit.
maar toch nog 2 kleine suggesties.
Ik zou op dag 18 (in de middag) vast naar Page rijden en daar overnachten.
Op dag 19 Antelope Canyon in de ochtend doen en daarna doorrijden naar Bryce.
De geschatte rijtijden die dagen zijn nl. vrij optimischtisch. Je hebt hier ongeveer de hele route met 2-baanswegen te maken.
Verder is dag 30 nauwelijks te doen in 1 dag. Ook hier weer 2-baanswegen en vooral het stuk langs de kust kan vrij druk zijn en schiet absoluut niet op. Ga of direkt naar San Francisco of rij op dag 29 in de middag naar Monterey.
Waarom nog naar Sacramento v.v. rijden? Ik vind het een stad als vele anderen, nauwelijks die extra moeite waard.
Rond en in San Francisco is genoeg te zien en te doen. Misschien is anders de Napa Valley (het wijngebied) een leuke optie? Sonoma bijv. is een leuk stadje en je kunt bij Napa langs de wijnvelden rijden op de Silverado Trail. Uiteraard kan je stoppen en tegen betaling diverse wijnen proeven (jammer als je de bestuurder bent....)

Veel plezier
Titel: Re: Van optimistische roadtrip naar realistisch reisschema: graag jullie hulp!
Bericht door: fjorden op 05-02-2009, 00:21 uur
Ik zou op dag 18 (in de middag) vast naar Page rijden en daar overnachten.
Op dag 19 Antelope Canyon in de ochtend doen en daarna doorrijden naar Bryce.
De geschatte rijtijden die dagen zijn nl. vrij optimischtisch.
Verder is dag 30 nauwelijks te doen in 1 dag.
Ga of direkt naar San Francisco of rij op dag 29 in de middag naar Monterey.
Waarom nog naar Sacramento v.v. rijden?

Dank, plezier gaan we er zeker aan beleven (hebben we nu al).

Ook wij hebben het idee dat dit haalbaar is, puzzelen om ook (iig een rit door) Sequioa erin passend te krijgen lijkt oneindig en niet te gaan lukken, tenzij de hitte in Death Valley zo tegenvalt dat we daar snel weg zijn. We twijfelen nog of we de overnachtingen in/nabij Death Valley vooraf vastleggen, ook omdat de afstanden in Death Valley groot zijn (Scotty's Castle/Telescope Peak, entrance richting Bodie/Tioga Pass danwel Sequioa).

Indien haalbaar maken we in 1 dag de afdaling naar de Colorado River en v.v. in de Grand Canyon. Dan winnen we daar de extra reisdag die we nu missen op dag 18/19. Mocht dat niet zo zijn, dan wordt het bovenstaand schema.

Wat betreft dag 30 gaan we of op dag 29 al rijden (afhankelijk van hoe Yosemite bevalt na alle andere indrukken) of pas op dag 31 aan in San Francisco.

Sacramento zit nog de laatste dag in de reis gepropt om vrienden op te zoeken. Dichterbij komen we waarschijnlijk niet snel meer. :)
Titel: Re: Van optimistische roadtrip naar realistisch reisschema: graag jullie hulp!
Bericht door: Ine op 05-02-2009, 09:39 uur
Als je wel in DV wilt slapen, kijk dan bij www.xanterra.com en maak dan nu al een reservering. De kans dat alles t.z.t. vol zit is heel groot. De reservering wordt wel op de creditcard belast, maar je kunt altijd nog annuleren. Kijk maar op de site tot welke termijn. Ik dacht tot 2 dagen tevoren of zo. Na annulering krijg je het geld weer teruggestort.
Er is weinig accommodatie in dat park, dus niet op de gok gaan.

Afdalen in de Gr. Canyon alleen als je geoefend bent, er gebeuren echt heel vaak ongelukken. Je zit al op een hoogte van ruim 2.000m., moet dan eerst afdalen en als je moe bent dus weer de lange weg naar boven gaan. Uiteraard goede schoenen en genoeg eten en drinken.
Soms is het moeilijker iets niet dan wel te doen.....
Dat geldt ook voor Sequioa, niet er tussen persen als je weinig tijd hebt. Overigens staan in Yosemite bij Wawona in eht zuiden ook schitterende sequioa bomen.
Titel: Re: Van optimistische roadtrip naar realistisch reisschema: graag jullie hulp!
Bericht door: fjorden op 16-03-2009, 22:05 uur
De afgelopen periode hebben we gebruikt om details verder in te vullen, vandaar de stilte.

De reis route ziet er nu alsvolgt uit. Op de dag zelf staat indien relevant de route vermeld naar de genoemde bestemming, in een apart schema hebben we een overzicht van hikes in de parken:

Uitkomsten van de maximale reisafstand berekening uit een ander topic:
1. fictieve rijdagen/parkdagen: 15/15
2. Gem. afstand: 366 km per reisdag; 10% extra maakt ong. 400 km per reisdag; langste afstand (uitschieter) 800 km (1 auto met 4 chauffeurs)

(http://img142.imageshack.us/img142/7483/imagemap.gif)

Dag 1: Salt Lake City
Shilo Inn

Bezoek aan REI (www.rei.com)

Dag 2: Grand Teton
Elk Refuge Inn

- I15 richting noorden tot aan Perry
- weg 91/89 naar Logan
- Daar begin de Logan Canyon Scenic Byway (weg 89). Deze gaat tot Garden City aan het Bear Lake, daar verlaten we Utah, nemen een klein stukje Idaho en volgen weg 89 Wyoming in.
- Via weg 189 op de Centennial Scenic Byway naar Jackson.

Dag 3: Yellowstone
Lake Yellowstone Cabin

Via Grand Teton NP via de Rockefeller Jr. Memorial Parkway.

Dag 4, 5, 6: Yellowstone
Lake Yellowstone Cabin

Dag 7: Mt. Rushmore
Overnachten: uitzoeken

• Yellowstone East Entrance – Cody (Wyoming): de Buffalo Bill Scenic Byway (US 14/16/20) verbindt Cody met de oostingang van het Yellowstone Park.
Cody is een typisch cowboystadje dit nog leeft volgens de legende van Buffalo Bill Cody . In het Irma Hotel is de tijd blijven stilstaan en heeft er ’s avonds tijdens de zomermaanden een gespeelde shoot-out act plaats. Het Buffalo Bill Historical center is er ook gelegen. Tijdens de zomeravonden. Heeft er en Rodeo Nite plaats , die echter meer als een toerist trap moet aanzien worden.
• Cody – Lovell: US 14A
• Lovell – Ranchester: US14A tot Burgess Junction hierbij komt men voorbij de afslag naar Medicine Wheel (een door de Indianen met rotsblokken geconstrueerd gespaakt wiel met archeologische waarde), daarna daalt men af naar het Bighorn Lake (recreatie, camping, weidse panorama’s en steile canyonwanden)
• I-90 of US14 oostelijk
• I-90 afslag 154 bij Moorcroft US 14 naar Devils Tower
• I-90 afslag 154 bij Moorcroft de US16 via Newcastle naar Custer.

Dag 8: Mt. Rushmore
Overnachten: uitzoeken

Dag 9: Rocky Mountain NP
Overnachten: uitzoeken

De route Mount Rushmore - RMNP is lang en saai. Neem voldoende eten en drinken mee want er is bijna geen restaurant of picknickplaats te vinden onderweg.

Dag 10: Rocky Mountain NP
Overnachten: uitzoeken

Dag 11: Arches
Overnachten: in Moab

- Frisco (just past Dillon on the interstate) is a great stop for food just a couple of hours into the drive. The Butterhorn Cafe for a great breakfast (408 Main Street in downtown Frisco, which is about a mile off of the freeway).
- Taking exit 202 (Scenic Byway 128--marked with the beehive) off of Interstate 70 west of Grand Junction. The exit is marked for Cisco, Utah. Taking exit 212, which is also marked for Cisco, works as well, but puts you on a more primative road. If you pass exit 212 and keep driving for another few miles, you will turn off the freeway at the second Cisco exit (202). It is marked for Cisco like the first exit, but also noted with a beehive marker indicating a scenic byway (State Highway 128).
- Go left over the freeway and watch for the right hand turn in a mile or two that will take you to Moab. If you tavel through Cisco, understand that it is a ghost town with no services, no residents, just a funky general store, so don't go there, unless you want to see a funky ghost town in the middle of nowhere next to a boat ramp. Cisco was a gunfighter town in the days of the old west. This is where people who were not social enough to hang out in Moab gathered to kill one another for sport.
- Op de 128 mogelijk de Lasal Mountain Loop Road afhankelijk van de tijd (60 miles extra).

Dag 12: Arches
Overnachten: in Moab

Dag 13: Canyonlands
Overnachten: in Moab

- Toegang tot het Island in the Sky district
o  neem de UT-191
o neem de afslag naar de UT-313 (11 mijl ten noorden van Moab)
o de ingang ligt 21 mijl verder
- Alternatief voor heen of terug:
o Via de 279 scenic byway en Shafer Trail (ook omgekeerd te rijden) en dan te combineren met Dead Horse State park – leuk om te ontbijten aan de overdekte picknicktafels.
o Evt. afsnijden via Dead Horse Point Rd

Dag 14: Canyonlands
Overnachten: in Monticello

Dag 15: Monument Valley Tribal Park
Overnachten: flexibel

- Travel early or late in the day when sidelight shows the monuments at their best.
- Vlak na Blanding de 95 op via de 261 richting Moki Dugway te rijden. Daarvoor nog even over Muley Point Road (onverhard) richting Muley Point te rijden. De weg vervolgen over de 261 (onverharde deel heet Moki Dugway).
http://www.ontdek-amerika.nl/amerika/bezienswaardigheden/mokidugwaymuleypoint/mokidugway.html
- Omrijden eventueel afhankelijk van tijd via Valley of the Gods: http://www.ontdek-amerika.nl/amerika/bezienswaardigheden/valleyofthegods/valleyofthegods.html

Dag 16: Grand Canyon
Bright Angel Lodge

- Afhankelijk van tijd onderweg stoppen bij: Coal Mine Canyon; accessed from highway 264 between Tuba City and Old Oraibi, between mileposts 336 and 337

Dag 17, 18: Grand Canyon
Bright Angel Lodge

Dag 19: Antelope Canyon/Bryce Canyon
Bryce View Lodge

- Lake Powell http://www.lakepowell.com of  www.nps.gov/glca: Voorbij Antelope Canyon de zijweg doorrijden, je komt dan uit bij een zijtak van Lake Powell, hier heb je prachtige uitzichten en kun je helemaal tot het water naar beneden, heerlijk genieten van het weer en de bootjes die er varen (en de lokale kindertjes die er zwemmen) “
- Horse Shoe Bend is absoluut de moeite waard: 4 mi ten zuiden van Page aan Hwy 89 (bij milemarker 545). Je steekt de kruising met Interstate 98 over, en ongeveer 1 mijl verder begint de korte zijweg naar Horseshoe Bend. Die staat goed aangegeven. Aan het einde van de zijweg naar het westen is de parkeerplaats. Daarna ga je te voet naar het uitkijkpunt.
- Cottonwood Canyon Road (http://www.ontdek-amerika.nl/amerika/nationaleparken/index-utah.html)

Dag 20 : Zion NP
Canyon Ranch Motel

• 12 West, vervolgens Route 89 South, op weg naar Bryce National Park
• Stoppen bij Checkerboard Mesa: (just east of the toll booth of the East Entrance) stoppen. De verticale lijnen op deze rots zijn veroorzaakt door watererosie, de horizontale geven de lagen aan van de duinen die in de loop van de tijd over elkaar zijn geschoven.
• Zion-Mount Carmel Tunnel, Route 9 stoppen voor de Canyon Overlook Trail.

Dag 21: Zion NP
Canyon Ranch Motel

Dag 22: Las Vegas
MGM Grand

• U-9, I-15
• Via Valley of Fire State Park (Don’t accept any National Park Passes or Golden Eagle Passes). tip: de picknicktafel bij de Lone Rock: een eenzame overhangende rots vlakbij de oostelijke ingang aan de rechterkant van de weg). In de ochtend of avond is het park op z’n mooist: de I-15 bij exit 93 verlaten richting Overton op de SR 169. Bij Overton Beach het Visitor Center bezoeken voor informatie over Lake Mead NRA. Je krijgt net als in de NPs een karntje en een parkmap waar alle bezienswaardigheden op staan.
• Vervolgens via ca167 tot ca145 kunnen rijden en dan ca166 tot us 93 en links af naar Hoover Dam (basic tour reserveren?, 30 minuten, ongeveer 10 dollar, into power plant, good view of dam).
• Cruise the length of the Strip from south to north, right up to downtown.

Dag 23: Death Valley
Stovepipe Wells Village

Scenic (3,5 uur; 172 miles – sneller via Pahrump; Walmart; grote superstore– 50 miles, zie kaart):
- From Interstate 15 South , EXIT on NV Hwy 160 West
- Drive 45 miles. TURN LEFT on Tecopa Road (Old Spanish Trail).
- Drive 41 miles. TURN RIGHT on CA Hwy 127.
- Drive 10 miles. TURN LEFT on CA Hwy 178 West (Badwater Road)
- Drive 75 miles. TURN LEFT on CA Hwy 190.
- Drive one mile to Furnace Creek Visitor Center.
In DV:
- Dante’s View (13 mijl – enkel);
- Twenty Mule Team Canyon (3 miles one way loop);
- Zabriskie Point (omhoog lopen, bloedheet, maar fantastisch uitzicht)
- Devils Golf Course
- Badwater
- Terug en halverwege de Artists Drive
- Evt. Harmony Borax Rd (vlak voorbij het Furnace Creek Visitor Center; ongeveer 1,5 miles)
- Eindigen in Stovepipe Wells

Dag 24: Death Valley
Stovepipe Wells Village

Dag 25: Yosemite
Overnachten: flexibel

- Death Valley West Entrance 190 richting Lone Pine
- Afslaan op 136 richting Lone Pine
- Bij Lone Pine Route 395 North tot aan Mono Lake langs de hoogste top van de continentale VS, Mt. Whitney. Vlakbij Lone Pine stoppen bij de Manzanar National Historic Site: een gedenkteken voor een van de meest schandelijke periodes in de Amerikaanse geschiedenis. Na Pearl Harbor, in december 1941, werden Japanse Amerikanen gedeporteerd naar kampen in deze barre Owens Valley. Manzanar is daar een huiveringwekkend restant van.
- Mono Lake (http://www.monolake.org) ter hoogte van bij Lee Vining: Het meer heeft geen natuurlijke afwatering en omdat het twee keer zo zout als de oceaan zijn bij verdamping een soort zouttorens ontstaan
- Tioga Pass Yosemite Park Entrance: pass opening and closing dates: http://www.dot.ca.gov/hq/roadinfo/clsdlst.htm / historisch overzicht http://www.monobasinresearch.org/data/tiogapass.htm of via een van de andere passen naar Yosemite rijden (Sonora pass gaat vaak eerder open dan de Tioga Pass).
- Evt. Bodie bezoeken, verder noordwaarts op Route 395, richting Lake Tahoe. Na 25 mijl bewegwijzering naar Bodie.

Dag 26, 27, 28: Yosemite
Curry Village

Dag 29: Monterey

Dag 31: Sacramento

Dag 32: San Francisco
Titel: Re: Van optimistische roadtrip naar realistisch reisschema: graag jullie hulp!
Bericht door: Marianne op 16-03-2009, 22:51 uur
Het wordt ongetiwjfeld een prachtige reis!

Even een paar kanttekeningen - misschien val ik wel in herhalingen:

- Yellowstone - Mount Rushmore is een hele lange dag, je zult nauwelijks tijd hebben om onderweg iets te bezoeken.
- Wat nog erger is: de volgende dag heb je weer zo'n verschrikkelijk lange dag. Wanneer wou je naar Mount Rushmore?
- de Schafer trail is niet met elke auto te rijden
- erg veel tijd voor de GC - ik zou daar een nacht minder doen en die gebruiken in of op weg naar South Dakota.
- en volle dag DV is in de zomer redelijk veel. Je zult niet geneigd zijn de auto voor veel meer dan 10 minuten te verlaten.
- overweeg om Monterey te skippen en gebruik die tijd voor SF.

Marianne
Titel: Re: Van optimistische roadtrip naar realistisch reisschema: graag jullie hulp!
Bericht door: fjorden op 17-03-2009, 18:28 uur
Dank voor het kritisch beoordelen! Zo'n reis blijft altijd wikken en wegen, en in de geplande reisroute zijn een aantal opties 'ingebouwd' om sneller te rijden dan over bepaalde scenic byways. De huidige reistijden zijn gepland om de meest langzame 'driving speeds' in MapPoint en komen overeen met de reistijden uit brochures.

- Yellowstone - Mount Rushmore is een hele lange dag, je zult nauwelijks tijd hebben om onderweg iets te bezoeken.
- Wat nog erger is: de volgende dag heb je weer zo'n verschrikkelijk lange dag. Wanneer wou je naar Mount Rushmore?
Op dag 7 rijden we naar Mt. Rushmore (en overnachten in de omgeving van waarschijnlijk Devils Tower) om op dag 8 Mt. Rushmore te bezoeken. In de middag iets van de omgeving zien, verder blijft er weinig tijd over, maar dag 8 tel ik dus niet mee als reisdag. Dag 9 vervolgen we onze weg naar Rocky Mt. NP om dag 10 geheel in het park te besteden en op dag 11 weer door te rijden. Mocht dit niet haalbaar zijn, dan slaan we Rocky Mt. NP over, aangezien we hier bewust geen overnachtingen van tevoren hebben gereserveerd.

Citaat
- de Schafer trail is niet met elke auto te rijden
- en volle dag DV is in de zomer redelijk veel. Je zult niet geneigd zijn de auto voor veel meer dan 10 minuten te verlaten.
Wat auto betreft hebben we een SFAR gehuurd, 4WD en de dirt tracks/backcountry roads zien we dus met vertrouwen tegemoet (na het lokaal aanschaffen van repair plugs en een 12 volt pomp). Daarom ook de 'extra' dag in DV, zodat we een aantal mooie routes kunnen rijden (onder andere Titus Canyon en waarschijnlijk naar de 'Race Track').

Citaat
- erg veel tijd voor de GC - ik zou daar een nacht minder doen en die gebruiken in of op weg naar South Dakota.
In Grand Canyon is het de bedoeling in 1 dag de afdaling te doen en waarschijnlijk vertrekken we inderdaad een dag eerder of plannen de overnachting onderweg in.

Citaat
- overweeg om Monterey te skippen en gebruik die tijd voor SF.
Dat nemen we zeker mee, daar zijn we zelf nog niet helemaal uit.
Titel: Re: Van optimistische roadtrip naar realistisch reisschema: graag jullie hulp!
Bericht door: fjorden op 09-07-2009, 18:32 uur
Wij zijn terug en hebben genoten van de vakantie! Wat een mooie natuur en het geluk gehad veel wild life te zien (alleen al in Yellowstone 1x grizzly beer en 5x zwarte beren).

Mocht dit topic bij iemand in de zoektocht naar een antwoord nog een omhoog komen, dan geef ik nu graag nog even onze ervaringen mbt. de vragen die we eerder hadden gesteld.

De reisafstanden/tijd zijn ons meegevallen:
De langere dagen (Salt Lake City - Grand Teton en Yellowstone - Mt. Rushmore) zijn prima te overbruggen. Vanuit Yellowstone zijn wij om 7.30u. vertrokken, onderweg boodschappen gedaan bij een walmart, outdoor artikelen aangeschaft in een buitensportwinkel, via Medicine Wheel gereden en devils tower bezocht om aan het begin van de avond in Mt. Rushmore aan te komen, rondom 20.00u. Daarbij wel zeggen dat we onderweg geen gek oponthoud hebben gehad en lunch een broodje in de auto is geweest. Zonder de diverse stops waren we ongeveer 3 uur eerder geweest. De route van Mt. Rushmore naar RMNP kost ongeveer een halve dag.

Hiking:
In de Grand Canyon is het prima te doen om op een dag via de Bright Angel Trail naar de Colorado River te lopen en terug, mits je je eigen conditie kent, op tijd weg gaat (de middaghitte ontwijkt) en voorbereid bent (vooral voldoende water/drinken en voedzaam eten mee). Wij beschikken niet over een geweldige conditie, maar maken in Nederland wel af en toe wandelingen. Het omhoog lopen viel ons reuze mee. Wij zijn vele anderen tegengekomen met hetzelfde doel. In ongeveer 10 uur hebben wij het afgelegd, incl. enkele lange pauzes. Hoewel verboden, waren er een aantal personen beneden aan het zwemmen in de rivier, het zag er best aantrekkelijk uit. :)

Verder hebben wij ons wel verbaasd over de rangers. De ene keer lijken ze niet zo spraakzaam en de andere keer geven ze toch wel gewaagd advies voor toeristen die minder voorbereid zijn. Zoals in Zion over de Angels Landing Trail waarbij door de ranger werd aangegeven dat deze route gemakkelijk is en de ranger zelf zonder noemenswaardige problemen de route met hagel, sneeuw en wind heeft gelopen. De reisgids gaf een wat genuanceerder beeld. Een andere ranger wist wel te vertellen dat daar jaarlijks toch wel minimaal een dode valt, maar vertelde tevens dat hij ook 's nachts de route heeft gelopen en ook dat een aanradertje is.

In Yosemite werd ons aangeraden om Half Dome 's nachts te beklimmen en bovenop van de zonsopkomst te genieten toen we vroegen op welk tijdstip we het beste de menigte konden ontwijken. Later hoorden we van een andere ranger dat een paar dagen eerder een aantal personen op Half Dome verplicht hadden overnacht, omdat het weer te slecht was om af te dalen en de volgende dag door een team zijn 'gered'.
Een stukje eigen voorbereiding kan af en toe dus geen kwaad, zodat je weet wat je te wachten staat.

Onverharde wegen:
In het topic niet specifiek gevraagd, maar ons wel verbaasd over dat de Shafer Trail en Potash Road in Canyonlands prima begaanbaar waren. Na alle verhalen in de reisverslagen hadden we ons erger voorgesteld.
In Death Valley was ook de Race Track prima bereikbaar (ondanks de 4x4, high-clearance en offroad banden aanbeveling). De temperatuur viel wat tegen, helemaal niet zo warm als we hadden verwacht op basis van andermans ervaringen.
De Cottonwood Canyon road bevond zich in een mindere conditie, maar ook net met een sedan begaanbaar (er kwam juist een Fransman uit tegenovergestelde richting met een sedan, het avontuur was nog op z'n gezicht af te lezen en het ging allemaal net zei hij). Onderweg kwamen wij wel een aantal plekken tegen waar we een sedan met moeite doorheen zouden hebben gekregen. Hoewel alles per sedan begaanbaar was, hebben wij ons prima vermaakt in de 4x4.

Een grote verrassing was het mooie visitor center van Manzanar Historic Site. In onze duidelijk verouderde LP reisgids stond het nog niet genoemd.

Helikoptervlucht Grand Canyon:
Volgens mij was het elders al op het forum genoemd. Ben je van plan een helikoptervlucht te nemen in de Grand Canyon via Papillon of GCH (dezelfde organisatie), dan ontvang je een kortingscode voor 10% als je je abonneert op de nieuwsbrief. GCH vliegt uitsluitend met ECO-130 helikopters in tegenstelling tot Papillon. Maverick blijkt iets duurder en biedt geen garantie daadwerkelijk te vliegen als de vlucht niet voldoende is volgeboekt. In de voorwaarden van GCH en Papillon staat overigens iets soortgelijks, maar de baliemedewerker gaf aan dat zij wel altijd vliegen ongeacht aantal personen en dit een groot verschil is met Maverick. Navraag bij Maverick leerde ons dat de manager erbij gehaald moest worden en nog niet definitief kan bevestigen dat wij met 4 personen de lucht in zouden gaan.
Titel: Re: Van optimistische roadtrip naar realistisch reisschema: graag jullie hulp!
Bericht door: Traveller op 11-02-2010, 12:55 uur
Hoi!
Ik hou altijd in mijn achterhoofd: WIL ik wel alles plannen vantevoren?
Ik ben iemand die altijd alles vantevoren uitzoekt, een routekaartje maakt met sugesties en aantekeningen maakt.
Maar eenmaal onderweg worden er hier en daar toch altijd weer dingen geschrapt of komt er iets anders interessants bij, want pas als je daadwerkelijk aan het reizen bent krijg je een bepaald 'gevoel' bij de reis en de kilometers die je maakt. Je lichaam (lees: je oogleden) vertellen me wel als het genoeg is geweest voor die dag!
Succes met je voorbereiding!
Titel: Re: Van optimistische roadtrip naar realistisch reisschema: graag jullie hulp!
Bericht door: Traveller op 11-02-2010, 12:56 uur
Ben nu dus niet wakker; deze post dateerd al van vorig jaar! OOPS  >:D