Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Van optimistische roadtrip naar realistisch reisschema: graag jullie hulp!

Discussie gestart

fjorden

* update 29/1: schema aangepast op basis van jullie feedback, dank!
* update: 30/1: nog meer geschrapt, het neigt al naar realistisch.  :)

Graag jullie advies over de onderstaande planning voor eind mei/juni. Het doel is uiteraard om meer van het Westen te zien dan enkel vanuit de auto. Sommige lange reisdagen nemen we voor lief (de afstanden/tijden zullen we wat langer worden vanwege nog meer foto stops danwel scenic byways - die details gaan we nog inplannen/afwegen).
Alles staat nog open, er zijn nog geen tickets of overnachtingen geboekt (moet opschieten als we al niet te laat zijn voor sommige parken).

Zelf hebben we de volgende vragen:
- Is de Telescope Peak in Death Valley de moeite van de wandeling waard?
- Kiezen tussen Yosemite of Kings Canyon/Sequioa: wat zouden jullie aanraden? De reisverslagen en suggesties zijn wat dat betreft tegenstrijdig, sommigen geven aan dat Yosemite niet veel meer biedt dan wat je in de andere parken al hebt gezien, andere zijn juist laaiend enthousiast


Het schema ziet er momenteel alsvolgt uit:

dag 1: Salt Lake City - Grand Teton NP; Jackson (440 km - 5 uur)
dag 2: Grand Teton NP - Yellowstone NP; Signal Mountain Lodge (185 km - 2 uur)
dag 3: Yellowstone NP
dag 4: Yellowstone NP
dag 5: Yellowstone NP
dag 6: Yellowstone NP - Mt. Rushmore (820 km - 8,5 uur)
dag 7: Mt. Rushmore - Rocky Mountain NP (690 km - 7,5 uur)
dag 8: Rocky Mountain NP
dag 9: Rocky Mountain NP - Arches (583 km - 5,5 uur)
dag 10: Arches
dag 11: Arches - Canyonlands NP (254 km - 4 uur)
dag 12: Canyonlands NP
dag 13: Canyonlands NP - Monument Valley (257 km - 4,5 uur)
dag 14: Monument Valley - Antelope Canyon (200 km - 2,5 uur)
dag 15: Antelope Canyon - Grand Canyon South Rim (225 km - 2,5 uur)
dag 16: Grand Canyon South Rim - Bryce Canyon (470 km - 5,5 uur)
dag 17: Bryce Canyon - Zion NP (136 km - 2,5 uur)
dag 18: Zion NP
dag 19: Zion NP - Las Vegas (350 km - 4,5 uur)
dag 20: Las Vegas - Death Valley (222 km - 2,5 uur)
dag 21: Death Valley
dag 22: Death Valley - Bodie (540 km - 5,5 uur)
dag 23: Bodie - Yosemite NP (70 km - 1 uur)
dag 24: Yosemite NP
dag 25: Yosemite NP
dag 26: Yosemite NP
dag 27: Yosemite NP - Monterey - kust - Sasn Francisco (390 + 50 + 250 km - 9 uur)
dag 28: San Francisco
dag 29: San Francisco - Lassen Volcanic NP (400 km - 4,5 uur)
dag 30: Lassen Volcanic NP - Sacramento (325 km - 3,5 uur)
dag 31: Sacramento
dag 32: Sacramento - San Francisco (150 km - 1,5 uur)
#1 - 29-01-2009, 01:35 uur
« Laatst bewerkt op: 30-01-2009, 17:57 uur door fjorden »

Marianne

Lees ons 2008 verslag eens, daar doen we een deel van wat je wilt doen, in  4 weken. In ons 2006 verslag kun je een ander deel van de route zien, en in het 2004-verslag nog een deel.
Je begrijpt het wel: veel te veel voor een reis.

En als je vroeg in het jaar wilt gaan is Lassen niet handig, daar ligt half juli soms nog sneeuw.

Marianne
#2 - 29-01-2009, 08:17 uur
« Laatst bewerkt op: 29-01-2009, 09:16 uur door Marianne »

Ine

Allereerst kan ik je zeggen dat dagroute die boven de 700km. uitkomen vrijwel onmogelijk zijn. Lang niet alle wegen zijn Interstates, je krijgt met snelheidsbeperkingen, wegonderhoud, hoogteverschillen, bochten e.d. te maken.
Ik vind sommige rijtijden wel erg optimistisch, er wordt weinig rekening gehouden met stops onderweg.
Je zegt niet in welke tijd van het jaar, maar de North rim van Gr. Canyon is alleen tussen midden Mei tot midden Oktober open.
Afdalen aan de Southrimin 1 dag kan alleen tenzij je door en door getraind bent. Je daalt nl., eerst af vanaf ca. 2200m. , maar moet eind van de middag (als je al moe bent) weer terug en dan moet je klimmen. Zeker "niet even" te doen, er gebeuren regelmatig ongelukken hierdoor.
dag 12 is een schrijffout? Arches .e.d liggen niet in Rocky Mountains NP, maar bij Moab.
Dag 16 is wel heel erg overladen, als je toch geen tijd hebt, sla dan Monument Valley over.
Cedar Breaks is vaak pas laat in het seizoen open, ook hier geldt sla dat over en besteed dan de tijd in Zion.
Op jouw vraag 4 wat niet te missen, zou ik liever antwoorden, schrap wat of deel het wat relaxter in.
#3 - 29-01-2009, 09:32 uur

fjorden

Dank voor de reacties, wat snel!

Wij waren er al bang voor: keuzes maken is moeilijk, maar rondrennen door de parken uiteindelijk minder bevredigend.

Uitgangspunt van de reis is dat ieder van ons vieren een suggestie heeft gedaan die we 'verplicht' opnemen, dat zijn:
Yellowstone, Mt. Rushmore, Bryce Canyon, Kings Canyon/Sequioa.
Geplande periode is eind mei danwel begin juni als vertrek.

In de openingspost heb ik het reisschema bijgewerkt, geschrapt zijn: Lassen (wellicht wel mogelijk indien andersom wordt gereden), Cedar Breaks NM, Yosemite, Santa Maria/Los Angeles. Verder is er in een aantal dagen wat geschoven.


@Marianne: heb het grootste gedeelte van jullie reisverslagen gelezen (en nog enthousiaster geworden), enkele aanpassingen in het schema tot gevolg. Deze zijn bijgewerkt in de openingspost.

@Ine: relaxter indelen, bedoel je dat enkel als in schrappen of de lange ritten beter verdelen? Wij geven de voorkeur aan een dag lang in de auto zitten zonder iets anders te zien en daarna weer een dag niet (weinig) te rijden, dan dit te verdelen. De dagen met afstanden boven de 700km hebben gepande ruimte om onderweg te overnachten en de volgende ochtend door te rijden.
De rijtijden zijn gebaseerd op de routeplanner Mappoint Microsoft. Ik zie grote verschillen tussen interstates (Sacramento - Salt Lake City) en wegen rondom Kings Canyon / Sequioa, maar als jij aangeeft op basis van ervaringen dat deze tijden alsnog te positief zijn, dan moeten we nog meer schrappen. Wij zijn echter wel gewend aan lange afstanden woon-werkverkeer en gaan alle vier rijden.
#4 - 29-01-2009, 11:52 uur

Hans B

Uitgangspunt van de reis is dat ieder van ons vieren een suggestie heeft gedaan die we 'verplicht' opnemen, dat zijn:
Yellowstone, Mt. Rushmore, Bryce Canyon, Kings Canyon/Sequioa.
Als dit jullie verplichte uitgangspunten zijn, zou ik overwegen meer met het vliegtuig te gaan doen of helemaal niet aan beginnen.
De tijd is veel en veel te kort.

Zoals ook de anderen al schreven beperk je route en hoop op de mogelijkheid in de toekomst nog eens te gaan voor een ander deel.
Onder mijn camperfoto staat ook een link naar mijn reisverhalen, er staan kaartjes bij, wellicht wordt je iets wijzer over afstanden en routes.
Voor dergelijke afstanden nemen wij de dubbele tijd (8 weken) en dan nog moet je vaak opschieten.

Op vakantie gaan in Amerika is een kwestie van keuzes maken en keuzes maken doet soms een beetje pijn.

succes, Hans
#5 - 29-01-2009, 13:22 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

tino

Uitgangspunt van de reis is dat ieder van ons vieren een suggestie heeft gedaan die we 'verplicht' opnemen, dat zijn:
Yellowstone, Mt. Rushmore, Bryce Canyon, Kings Canyon/Sequioa.


Denk dat het dan al heel wat zou schelen om dan op Salt Lake City heen te vliegen en vanuit San Fransisco weer terug te vliegen.  Het ziet er nu uit dat je de 1e 4 dagen alleen maar in de auto zit om maar in SLC uit te komen. Als rondje lijkt het mij sowieso teveel voor 32 dagen, maar als je van SLC naar SFO rijdt en je accepteerd een paar lange reisdagen dan lijkt me het op zich wel prima te doen.

Succes ermee Tino
#6 - 29-01-2009, 13:45 uur

fjorden

Dank voor de tip!

Nu Lassen Volcanic NP is afgevallen en ook indien de route andersom wordt gereden het alsnog onzeker is of Lassen voldoende begaanbaar is (sneeuw), is de logische conclusie aan te vliegen op SLC en terug vanuit San Francisco.

Het reisschema is bijgewerkt. Lange reisdagen zetten we maar een fullsize SUV tegenover geen enorm verschil tov midsize (alhoewel met de kortere wielbasis een midsize het offroad beter zal doen).

Dit weekend de route gedetailleerd met enkele scenic byways en exacte adressen in Mappoint plannen om vervolgens voor een paar 'kritieke' locaties het verblijf vooraf te reserveren.


edit: het reisschema wederom bijgewerkt. We vertrekken de laatste week van mei. De afweging die we nu maken is of waar we zullen starten, of SF (in dit geval Lassen overslaan) of SLC en kiezen tussen Yosemite of Kings Canyon/Sequioa. Ideeen?  :)
#7 - 29-01-2009, 14:03 uur
« Laatst bewerkt op: 30-01-2009, 17:59 uur door fjorden »

Hans B

Als je naar Yellowstone gaat, zal Lassen tegenvallen.
Ook hier zijn wel enkele brubbelende pools, maar dat kan niet in de schadum staan bij wat je in Yellowstone ziet.
Ik zou me over Lassen niet druk maken en weglaten.
Ook Sacramento ben ik geweest (old sacramento wel te verstaan) en dat was aardig, maar meer niet.
Tijdens je reis kun je meer "old towns" tegenkomen die leuker zijn.
Als je niet met een specifiek doel naar Lassen en Sacramento gaat, zou ik beide weglaten.
Je kunt de tijd dan verdelen over de rest van je trip, waardoor die nog rustiger wordt.

Mag ik zo vrij zijn een laatste opmerking te maken.
Waarom vlieg je niet naar Denver en maak je de volgende route:
Denver - Rocky Mountain NP - Mt.Rushmore en omgeving - Yellowstone - Grand Teton - Salt Lake City - Moab (Arches) - Monument Valley - Page - Grand Canyon South - Las Vegas - Zion - Bryce - Las Vegas - Death Valley - Yosemite - San Francisco.
Behalve dat je dat het korte stukje Las Vegas - Zion over de I-15 2x rijdt zit er volgens mij alles in en is de route wat logischer.
In jouw route rij je van Yellowstone naar Mt.Rushmore en vandaar weer terug naar het westen naar Moab, dat zijn heel veel mijlen.

Succes, Hans
#8 - 30-01-2009, 20:34 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Marianne

Hallo fjorden,

misschien handiger/leuker om de eerdere routevoorstellen te laten staan, nu is niet meer te zien waar iedereen op reageert.

Ik zou ook in Denver beginnen, is logischer. Kijk eens naar ons 2004-verslag. Of sla Mount Rushmore en RMNP over. Je hebt nu echt geen tijd voor Mount Rushmore en omgeving. Ik zou zeker oko Crazy Horse beozeken en Custer State Park.
Ook Lassen en Sacramento \ou ik weglaten, en als je Lassen wilt doen, dan liever vanaf Yosemite naar boven, via Lake Tahoe naar Lassen en dan via de kust naar SF.
Je hebt voldoende tijd, heerlijk ruim voor Yellwostone en Yosemite, Death vlley is mischien te veel zo als het heet is, dus mischien kun je otch ergnes een extra dag voor South Dakota vandaan halen.

dag 14: Monument Valley - Antelope Canyon (200 km - 2,5 uur)
dag 15: Antelope Canyon - Grand Canyon South Rim (225 km - 2,5 uur)
dag 16: Grand Canyon South Rim - Bryce Canyon (470 km - 5,5 uur)
dag 17: Bryce Canyon - Zion NP (136 km - 2,5 uur
)
Ik zou vanaf MV eerst naar de GC gaan en dan via Page naar Bryce.

Wat je ook doet, reserveer alvast voor Yosemite! Misschien eerst kijken wat er vrij is, en dan de route eromheen plannen, zo doen wij het wel eens.

Marianne
#9 - 30-01-2009, 22:11 uur

vana

dag 6: Yellowstone NP - Mt. Rushmore (820 km - 8,5 uur)
dag 7: Mt. Rushmore - Rocky Mountain NP (690 km - 7,5 uur)
8 uur heen en weer rijden alleen om Mount Rushmore te zien? Dat zou ik echt nooit doen, zo bijzonder is dit nou ook weer niet. Natuurlijk is er veel meer moois te zien in de Black Hills maar daar heb je helemaal geen tijd voor.Je mist bovendien veel moois op deze route bijvoorbeeld Bighorn Canyon.
Bovendien gaat de rit waarschijnlijk een stuk langer duren. Je moet eerst Yellowstone nog uit en dat neemt veel tijd. Het kan zo maar gebeuren dat er een kudde bizons op de weg loopt of dat er een beer langs de kant te zien is. Dan ontstaan er enorme files. En dat is geen zeldzame gebeurtenis , alle keren dat wij in Yellowstone waren is dat ons overkomen.

De route Mount Rushmore - RMNP is heel lang en heel saai. Wij vielen letterlijk onderweg in slaap. Neem voldoende eten en drinken mee want er is bijna geen restaurant of picknickplte vinden onderweg.

Citaat
dag 11: Arches - Canyonlands NP (254 km - 4 uur)[

Die afstand klopt niet! Arches ligt maar 27 miles (43 km) 38 minuten riojden van Canyonlands.
Ik denk dat je in de war bent met het Needles of Maze district. de meeste mensen bezoeken het Island in the Sky district vlakbij Arches. je kunt dit combineren met Dead Horse State park.
Zie dit kaartje: http://www.ontdek-amerika.nl/amerika/nationaleparken/utah/canyonlands/canyonlands.html

Zie voor tips ook ons reisverslag: www.backtotheusa.web-log.nl

Marjon
#10 - 31-01-2009, 16:50 uur
REISVERSLAG 2004: http://wunnik.web-log.nl/
USA ZW

LIVE VERSLAG 2006: http://backtotheusa.web-log.nl/
USA Zuid en Midwest

REISVERSLAG 2008:
http://wunnik2008.web-log.nl

Canada en NW USA

fjorden

Vandaag weer even een update, dankzij deze levendige community. Nog eens kritisch naar de route gekeken, er zijn nu geen opeenvolgende lange reisdagen, dat geeft meer flexibiliteit. De overnachtingen in de parken gaan we deze week nog reserveren (druk aan het vergelijken met afstanden buiten het park en prijzen in het park).

@Vana: Leuk dat er ook naar zulke details wordt gekeken: Voor Arches naar Canyonlands hebben we inderdaad nogal een omweg in gedachten om naar de omgeving te kijken. Voor de duidelijkheid nu even de korte afstand ingevuld. Verder gaan we ook op andere trajecten nog scenic byways invoegen (indien het past qua tijd).

@Hans B: Dank voor het advies. Die vrijheid waarderen we zeker. Beter nu dan achteraf of niet. Lassen is geschrapt, in de afgelopen dagen nog eens kritisch gekeken naar de route, ook vergeleken met een mogelijke start vanuit Denver. In de routeplanner blijkt het qua kilometers weinig te schelen en qua timing komt de start vanuit Salt Lake City ons handiger uit.

@Marianne & Hans B.: Jullie advies gedeeltelijk gevolgd en de route aangepast naar MV - GC - Bryce - Zion.


dag 1: Salt Lake City
dag 2: Salt Lake City - Grand Teton NP; Jackson Hole (440 km - 5 uur)
dag 3: Grand Teton NP - Yellowstone NP; Lake Yellowstone cabin
dag 4: Yellowstone NP
dag 5: Yellowstone NP
dag 6: Yellowstone NP
dag 7: Yellowstone NP - Mt. Rushmore (820 km - 8,5 uur)
dag 8: Mt. Rushmore
dag 9: Mt. Rushmore - Rocky Mountain NP (690 km - 7,5 uur)
dag 10: Rocky Mountain NP
dag 11: Rocky Mountain NP - Arches (583 km - 5,5 uur)
dag 12: Arches
dag 13: Arches - Canyonlands NP (43km - 0,45 uur)
dag 14: Canyonlands NP
dag 15: Canyonlands NP - Monument Valley (257 km - 4,5 uur)
dag 16: Monument Valley - Grand Canyon SR (290 km - 3 uur); Yavapia Lodge
dag 17: Grand Canyon SR
dag 18: Grand Canyon SR
dag 19: Grand Canyon SR - Antelope Canyon (225 km - 3 uur)
              Antelope Canyon - Bryce Canyon (230 km - 3 uur); Bryce View Lodge
dag 20: Bryce Canyon - Zion NP (136 km - 2,5 uur); Canyon Ranch Motel
dag 21: Zion NP
dag 22: Zion NP - Las Vegas (350 km - 4,5 uur); MGM Grand
dag 23: Las Vegas - Death Valley (222 km - 2,5 uur)
dag 24: Death Valley
dag 25: Death Valley - Bodie (540 km - 5,5 uur)
dag 26: Bodie - Yosemite NP (70 km - 1 uur)
dag 27: Yosemite NP
dag 28: Yosemite NP
dag 29: Yosemite NP
dag 30: Yosemite NP - Monterey - kust - San Francisco (390 + 50 + 250 km - 9 uur)
dag 31: San Francisco/Sacramento (150 km - 2 uur)
dag 32: San Francisco
#11 - 04-02-2009, 16:08 uur
« Laatst bewerkt op: 05-02-2009, 01:18 uur door fjorden »

Hans B

Succes met je trip,

Hans
#12 - 04-02-2009, 17:44 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Ine

Dit ziet er inderdaad een stuk realistischer en haalbaarder uit.
maar toch nog 2 kleine suggesties.
Ik zou op dag 18 (in de middag) vast naar Page rijden en daar overnachten.
Op dag 19 Antelope Canyon in de ochtend doen en daarna doorrijden naar Bryce.
De geschatte rijtijden die dagen zijn nl. vrij optimischtisch. Je hebt hier ongeveer de hele route met 2-baanswegen te maken.
Verder is dag 30 nauwelijks te doen in 1 dag. Ook hier weer 2-baanswegen en vooral het stuk langs de kust kan vrij druk zijn en schiet absoluut niet op. Ga of direkt naar San Francisco of rij op dag 29 in de middag naar Monterey.
Waarom nog naar Sacramento v.v. rijden? Ik vind het een stad als vele anderen, nauwelijks die extra moeite waard.
Rond en in San Francisco is genoeg te zien en te doen. Misschien is anders de Napa Valley (het wijngebied) een leuke optie? Sonoma bijv. is een leuk stadje en je kunt bij Napa langs de wijnvelden rijden op de Silverado Trail. Uiteraard kan je stoppen en tegen betaling diverse wijnen proeven (jammer als je de bestuurder bent....)

Veel plezier
#13 - 04-02-2009, 18:14 uur

fjorden

Ik zou op dag 18 (in de middag) vast naar Page rijden en daar overnachten.
Op dag 19 Antelope Canyon in de ochtend doen en daarna doorrijden naar Bryce.
De geschatte rijtijden die dagen zijn nl. vrij optimischtisch.
Verder is dag 30 nauwelijks te doen in 1 dag.
Ga of direkt naar San Francisco of rij op dag 29 in de middag naar Monterey.
Waarom nog naar Sacramento v.v. rijden?

Dank, plezier gaan we er zeker aan beleven (hebben we nu al).

Ook wij hebben het idee dat dit haalbaar is, puzzelen om ook (iig een rit door) Sequioa erin passend te krijgen lijkt oneindig en niet te gaan lukken, tenzij de hitte in Death Valley zo tegenvalt dat we daar snel weg zijn. We twijfelen nog of we de overnachtingen in/nabij Death Valley vooraf vastleggen, ook omdat de afstanden in Death Valley groot zijn (Scotty's Castle/Telescope Peak, entrance richting Bodie/Tioga Pass danwel Sequioa).

Indien haalbaar maken we in 1 dag de afdaling naar de Colorado River en v.v. in de Grand Canyon. Dan winnen we daar de extra reisdag die we nu missen op dag 18/19. Mocht dat niet zo zijn, dan wordt het bovenstaand schema.

Wat betreft dag 30 gaan we of op dag 29 al rijden (afhankelijk van hoe Yosemite bevalt na alle andere indrukken) of pas op dag 31 aan in San Francisco.

Sacramento zit nog de laatste dag in de reis gepropt om vrienden op te zoeken. Dichterbij komen we waarschijnlijk niet snel meer. :)
#14 - 05-02-2009, 00:21 uur

Ine

Als je wel in DV wilt slapen, kijk dan bij www.xanterra.com en maak dan nu al een reservering. De kans dat alles t.z.t. vol zit is heel groot. De reservering wordt wel op de creditcard belast, maar je kunt altijd nog annuleren. Kijk maar op de site tot welke termijn. Ik dacht tot 2 dagen tevoren of zo. Na annulering krijg je het geld weer teruggestort.
Er is weinig accommodatie in dat park, dus niet op de gok gaan.

Afdalen in de Gr. Canyon alleen als je geoefend bent, er gebeuren echt heel vaak ongelukken. Je zit al op een hoogte van ruim 2.000m., moet dan eerst afdalen en als je moe bent dus weer de lange weg naar boven gaan. Uiteraard goede schoenen en genoeg eten en drinken.
Soms is het moeilijker iets niet dan wel te doen.....
Dat geldt ook voor Sequioa, niet er tussen persen als je weinig tijd hebt. Overigens staan in Yosemite bij Wawona in eht zuiden ook schitterende sequioa bomen.
#15 - 05-02-2009, 09:39 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15