Blijft natuurlijk die toch wel lichtelijk verontrustende tekst op de ANWB website.
Ik citeer:
Een rijbewijs B en het IRB zijn in de VS officieel niet geldig voor het besturen van een camper die zwaarder is dan 3500 kg.
U hebt een rijbewijs C1 (lichte vrachtwagens en campers t/m 7500 kg, datum invoering 19 januari 2013) of een rijbewijs C (vrachtwagens zwaarder dan 3500 kg) nodig.
In de praktijk zal uw rijbewijs B echter in de meeste gevallen wel geaccepteerd worden bij de meeste verhuurbedrijven en verzekeringsmaatschappijen.
U moet zich dan wel realiseren dat u mogelijk een aansprakelijkheidsrisico loopt bij calamiteiten.
Bovenstaande informatie geldt voor Nederlands ingezetenen.Zie: -->
http://www.anwb.nl/vakantie/noord-amerika/verenigde-staten/informatie/documentenBeetje naar beneden scrollen. Onder het hoofdstuk bijzonderheden vind je het hoofdstuk rijbewijzen.
Ik ben geen potentiele camperhuurder, dus ik heb eigenlijk weinig zin om uit te zoeken hoe het nu werkelijk zit.
Het valt me wel op dat degenen die stellen dat het allemaal geen probleem is geen enkele verwijzing laten zien naar officiele wetsteksten of internationale verdragen o.i.d. waarin geregeld is dat een EU rijbewijs geldig is voor een USA camper >3500kg.
We hebben nu alleen de geruststellende mededeling van een paar commercieel belanghebbende reisorganisaties die campers verhuren.
Aan de andere kant vind je ook geen berichten van camperhuurders die bij aanrijdingen betrokken raakten en in de problemen kwamen vanwege hun EU rijbewijs.
Moeilijk moeilijk. Ik weet wel dat ik, als ik camperhuurder zou zijn, stevig in deze materie zou duiken.
Ik zou dan bijvoorbeeld beginnen met aanschrijven (mailen) van de ANWB om te vragen om een onderbouwing van hun stelling.
Ik zou ook reisorganisaties eens vragen om een wettelijke onderbouwing van hun "het zit wel goed jochie" teksten.