Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Wupatki/sunset crater of Walnut canyon/Meteor Crater

Discussie gestart

Nici

Wie heeft ervaringen met bovenstaande bezienswaardigheden. We hebben waarschijnlijk tijd voor of de ene twee of de andere twee? Of zouden jullie misschien meer gaan voor de combinatie Sunset crater/Walnut Canyon? Later zullen we waarschijnlijk Montezuma Castle meepikken, is dat vergelijkbaar met Wupatki???

Misschien handig om te weten: we willen deze bezienswaardigheden meenemen na een overnachting in Flagstaff. Dus 's ochtends vertrek uit Flagstaff en iets van bovenstaande bezienswaardigheden meepikken en dan via de 89a (Slide Rock SP) naar Sedona. Hierna verblijven we dan 2 nachten in Sedona.

groetjes, Nicoline
#1 - 12-04-2010, 22:44 uur

Tet14

Ik vind Wupatki superieur aan Montezuma Castle. We hebben alle drie wel eens in een dag bezocht. Geen probleem. Hangt er ook vanaf of je in Walnut naar beneden wil gaan en of je bij Sunset Crater sil gaan wandelen. Dat laatste zou ik zeker aanbevelen.  Ben geen wandelaar maar ik vond de wandeling door Sunset Crater met het zwarte lava en de gele bloemen. bizonder. Je kan niet in de crater kijken. Sunset en Wupatki liggen vlak bij elkaar. Tussen deze NM's zijn nog mooie uitzichten over Painted Desert. Walnut ligt een paar miles ten oosten van Flag. Op weg naar Sedona zou je nog kunnen stoppen bij Oak Creek Canyon. Vanaf Flastaff zijn ze dus alle drie te bezoeken in een dag imo.  In Flagstaff is ook nog het bizondere Museum of Northen Arizona en Lowell Observatory ('s avonds)
Tet
#2 - 12-04-2010, 23:12 uur

Hans B

Afgelopen zomer hebben wij de volgende route gedaan.
We overnachtten bij Grey Mountain, een motel halverwege Cameron en de afslag naar Wupatki.
We hebben een eigen RV en konden deze op het laantje achter het motel parkeren (for free).
's Morgens zijn we als eerste naar Wupatki gegaan. Het is een mooie route en we hebben enkele korte trails gemaakt. Als laatste kwamen wij bij het visirot center en de grootste ruine. Hier hebben we een film/slide show gezien en ook gewandeld.
Daarna zijn we doorgereden naar Sunset Crater. De wandeling die Ted beschrijft hebben wij ook gedaan.
Vervolgens kwamen we in Flagstaff uit. We zijn naar het Observatory gereden, maar deze was helaas op zondag niet geopend. Via de ALT-89 zijn we richting Sedona gereden. Dit is een hele mooie weg, met op een gegeven moment een afdaliing met haarspeldbochten. Hier vlakbij is ook altijd een (indianen) markt. Kun je niet missen. Leuk om even te snuisteren.
We hadden al zo veel rode rotsen gezien dat Sedona voor ons niet zo heel veel meerwaarde had.
uiteindelijk zijn we tot donker doorgereden en uiteindelijk in Cottonwood gaan overnachten.
#3 - 13-04-2010, 08:39 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Mrjn

Wij vonden de afdaling in Walnut Canyon de moeite waard. We hebben een paar korte wandelingen gedaan in Sunset Crater. Ook bijzonder. Omdat we Montezuma niet hebben gezien, kunnen we het niet vergelijken met Wupatki.
#4 - 13-04-2010, 20:01 uur

allard

Meteor Crater heeft (tot nu toe) nog niemand wat over gezegd. Hoewel het een uniek fenomeen is (nergens ter wereld is een inslagkrater zo voortreffelijk bewaard gebleven) zou ik het niet doen. Tenzij een van jullie hoge specifieke interesses in dit verschijnsel heeft.

Het is relatief ver rijden vanuit Flagstaff en niet goed op een populaire doorgaande route in te passen. In 1992 was het nog gratis te bezoeken maar nu vraagt men zonder blikken of blozen $15 pp. Annual Pass geldt niet. (net zoals in alle State Parks) Persoonlijk vind ik die toegangsprijs aan de hoge kant voor het relatief korte bezoek. Er is daar wel een heel wetenschappelijk centrum gebouwd dat zeker interessant is voor bezoeker met interesse in dit soort verschijnselen.

Nu ik het toch over State Parks heb, in Arizona zijn momenteel vele kleine gesloten wegens overheidsbezuinigingen. Eentje die wel open was en die wij zeer de moeite waard vonden was het Tonto Natural Bridge SP. Het is werkelijk een gigantische natuurlijke brug geheel opgebouwd uit Travertijn. De wandeling is goed te doen ondanks de overdreven bordjes aan de Trailhead. Supergroothoek is nodig om de brug inclusief de familie helemaal op de foto te krijgen. Indien je Payson nog in je reisschema hebt kom je er vanzelf langs.

Groet, Allard
#5 - 13-04-2010, 20:22 uur
« Laatst bewerkt op: 13-04-2010, 20:26 uur door allard »

Hans B

Omdat we Montezuma niet hebben gezien, kunnen we het niet vergelijken met Wupatki.
Bij Montezuma is een woning in de rosten gebouwd.
Bij Wupatki staan de ruïnes in het landschap.

Meteor Crater is inderdaad een grote 'kuil' in het landschap.
Ik ben er geweest, ik vond het niet een 'geweldig iets', een must.
Het is een behoorlijk eind rijden van Flagstaff en niet op jullie route daarom zou ik het afraden.
#6 - 14-04-2010, 09:06 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Nici

Okay, Meteor Crater valt af!

De Apache trail hebben we inmiddels uit de route gelaten, omdat we bang zijn na ruim 3 weken te moe zijn om hier nog echt van te kunnen genieten. Overigens staat nog niets vast voor onze laatste dagen, dus mochten we nog zin hebben, dan kunnen we het alsnog doen, Tonto staat dan idd ook op de planning.

Overnachting ten zuiden van Cameron zou mogelijk zijn, maar op dit moment hebben we Planes of Fame (bij Valle ten zuiden van GC Village) op de planning staan, waardoor we weer een heel stuk terug zouden moeten om via Cameron naar Wupatki te rijden. We dachten dat we na PoF beter door konden rijden naar Flagstaff en dan de volgende dag een stukje terug naar het noorden te rijden. Planes of Fame leek ons wel een leuke afwisseling na al het natuurgeweld (alhoewel ik me kan voorstellen dat het niet zo veel voorstelt).

Ik denk zelf dat Wupatki-Sunset Creater-Walnut Canyon-Oak Creek Canyon wel heel veel is voor één dag? Ik wil er zeker niet doorheen sjeesen zonder te wandelen. Keuzes, keuzes...!
#7 - 14-04-2010, 21:57 uur

Tet14

Het ligt allemaal vlak bij Flag en het kan heus in een dag, zelfs met korte wandelingen. Tonto Natural Bridge is een heel eind weg en wordt in october of zoiets definitief gesloten. Beetje raar want er zijn net werkzaamheden geweest.
#8 - 15-04-2010, 18:13 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15