Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

zomer 2011 family

Discussie gestart

family

Onze voorlopige reisroute graag jullie mening, voor ons gezin drie kids in 2011 jongen 9, en meisjes 14 en 15

Dag 1 aankomst LA
Dag 2 Bezoek LA ( boulevard, Hollywood,...)
Dag 3 Anaheim    (Studios )
Dag 4 via Sante Barbara naar Pismo Beach
Dag 5 via Carmel, San Fransisco
Dag 6 Bezoek San Fransisco ( Alcatraz, city)
Dag 7 Yosemite
Dag 8 Yosemite wandeling,(rafting)
Dag 9 Death Valley
Dag 10 Las Vegas
Dag 11 Las Vegas
Dag 12 Zion
Dag 13 Zion (wandeling)
Dag 14 Brice overnachten tss Brice en monument Valley?
Dag 15 Monument valley
Dag 16 Grand canyon
Dag 17 overnachten tss grand canyon Phoenix?
Dag 18 Phoenix
Dag 19 San Diego
Dag 20 San Diego (Orka park)
Dag 21 San diego (city)
Dag 22 San Diego (strand)
Dag 23 naar huis

Waar best overnachten dag 14 en 17
Graag jullie mening?
Is de kustweg de moeite waard of vinden jullie deze te lang?



#1 - 20-09-2010, 14:32 uur

Marianne

Je kunt de route beter wat meer uitschrijven zodat je ziet welke dagen je vooral in de auto zit.
Ik vind het redelijk gehaast. Zoals ik al eerder aangaf is Yosemite - Death Valley wel erg ver, je kunt daar beter nog een tussenstop plannen. Je hebt dan ook meer tijd voor het stuk van Bryce naar MV. Het zou mooi zijn om een tussenstop in Torrey te maken. En ook bij Bryce overnachten, daar zou ik niet voorbij rijden.

Je kunt ook overwegen om de kust niet te doen, je begint dan in SF, en eindigt in LA. De kust is prachtig, je kunt gaan whalewatchen of het aquarium bij Monterey bezoeken, of een mission bekijken, wandelen bij Big sur, naar Hearst Castle, etc., het is maar net wat je wilt.

Waarom wil je naar Phoenix? En waarom een tussenstop tussen de GC en Phoenix? Dat lijkt me niet nodig tenzij je Sedona wilt bezoeken, dan kun je daar overnachten. En dan met nog eventueel een stop in Palm Springs naar San Diego.

Marianne
#2 - 20-09-2010, 17:25 uur

Ine

Heb je al eens alle te rijden kilometers op een rij gezet? Er zitten wel een paar flinke rijdagen tussen. Ga gemiddeld van een maximim van ca. 400 km. per dag uit, dan hou je wat tijd voer om onderweg wat te stoppen en op de plaats van aankomst nog wat te zien/te doen e.d.
Je zou dag 2 en 3 al kunnen omdraaien, dat zit de route logischer in elkaar. Anaheim ligt ten zuiden van LA, Hollywood ten noorden.
Persoonlijk vind ik 1 dag San Francisco wel erg weinig. Zeker als je daarvoor 2 dagen op een mooie maar soms drukke (met op sommige stukken veel bochten) 2-baanmsweg gereden hebt
Ik vrees dat er in de zomer weinig te raften valt in Yosemite...(volgens mij is dat er niet.) Dus gebruik die laatste middag om vast het park uit te rijden. Overnacht bijv. in Bishop of Lone Pine. In 1 dag naar Death valley is flink doorrijden anders.
Misschien kan je ook overwegen of minder tijd in Zion te besteden, of anders Bryce of Monument valley te schrappen.
Vanuit Gr. Canyon richting San Diego is Phoenix geen logische overnachtingsplaats. Overweeg dan bijv.Palm Springs of Palm Desert.
Misschien ook 1 dag minder San Diego en die onderweg invullen om wat rust in het schema te krijgen.

#3 - 20-09-2010, 19:04 uur

family

Hallo,

Bedankt voor jullie reactie
Ja, we hadden onze km's al nagekeken en op 23 dagen is dit zo'n 4100km, inderdaad wel heel veel.
Het moet wel aangenaam blijven, ook voor de kids. En dus ja we moeten wat kiezen.

1.Als we de kustroute niet zouden doen. En onze reis laten starten in San Fransisco, hoe rijden we dan best naar Yosemite, sommige nemen een stukje kustweg (17 miles drive), is dit dan te doen of de moeite? Dus dag 1 SF aankomst, dag 2 SF, dag 3 naar Yosemite

2.Van Yosemite naar Death Valley, had men gezegd dat dit lukt op een dag, het was wel een lange route. Wat is er op de voorgestelde tussenstop te beleven?
We dachten als we late namiddag aankomen in Death Valley, om de volgende dag Death Valley te bezoeken en dan bij valavond aan te komen in Las Vegas.

3.Las Vegas, Zion , Brice en Monument Valley willen we echt wel gezien hebben. Page hoeft niet, maar kan je van Brice naar Monument Valley in één trip?

4.Grand Canyon hebben we aan één dag voldoende, denken we, omdat we hier geen tochten voorzien. Enkel wat uitzicht punten meepakken. Om de zon te zien ondergaan en opkomen willen we hier graag bij de ingang van het park logeren.

5.Phoenix hoeft niet direct, maar het leek ons logisch deze weg te nemen om naar San Diego te gaan. Wat is de meest kindvriendelijke route richting kust?
Via Phoenix of Palm Springs? Op welke route tref je een westerndorpje voor een blits bezoek.

6.Na Grand Canyon eerst LA nemen en eindigen in San Diego, of omgekeerd? Naar San Diego gaan we vooral voor de orka show.

7.We willen ook een dagje strand, best LA of San Diego (ivm temperatuur, sfeer).

8.Onze meiden willen graag shoppen, welke stad is het best geschikt?

Vele vragen, ondanks we al veel gelezen hebben, in verschillende boeken, is het niet makkelijk om te kiezen.

Alvast bedankt,
groetjes,
family
#4 - 20-09-2010, 23:54 uur

Marianne

1.Als we de kustroute niet zouden doen. En onze reis laten starten in San Fransisco, hoe rijden we dan best naar Yosemite, sommige nemen een stukje kustweg (17 miles drive), is dit dan te doen of de moeite? Dus dag 1 SF aankomst, dag 2 SF, dag 3 naar Yosemite
Als je de kust niet doet zou ik direct naar Yosemite rijden vanuit SF. Het bovenste stukje van de kust is niet het meest interessante.

2.Van Yosemite naar Death Valley, had men gezegd dat dit lukt op een dag, het was wel een lange route. Wat is er op de voorgestelde tussenstop te beleven?

In dit topic had ik een route gemaakt met Yosemite - DV in één dag. Maar wel met de kanttekening dat het veel was, en ik had het alleen zo gedaan om aan te geven dat jullie wensen voor 3 weken er veel waren.
Het gaat niet om de tussenstop. Wat er te doen is tussen Yosemite en DV is hier al vaker genoemd. Bedenk ook dat het niet alleen gaat om de dingen tussen de parken, maar ook om het stuk dat je door beide parken rijdt. Als je vanuit Yosemite Village (hebben jullie al accommodatie geregeld?) naar de oostingang rijdt kom je door een prachtig deel van Yosemite met nog veel uitkijkpunten, wandelmogelijkheden en zelfs een meer met een strandje en zwemmogelijkheden.
Buiten Yosemite heb je het spookstadje Bodie. Erg mooi en fotogeniek, wel erg heet in de zomer. Reken op 3 uur om er te komen (deels onverharde weg) en voor het bezoek. Als je in Lee Vining overnacht kun je Bodie in de ochtend beozeken (let even op de openingstijden). Dat geeft je de dag ervoor nog tijd voor Yosemite, en je komt niet te vroeg aan in DV.
Bij Lee Vining is Mono Lake ook een kort bezoek waard.
Zie ons 2004 en 2006 verslag voor het stuk Death Valley - Yosemite (in omgekeerde richting). In 2002 hebben we Bodie bezocht, op een andre route.

Ik weet niet wanneer jullie willen gaan, maar in juli kan er nog geraft worden op de Merced river. Het is een beetje afhankelijk van de hoeveelheid sneeuw die gevallen is, soms kan het in augustus ook nog. Het is echter niet echt raften, en bij heel laag water zelfs hard werken om nog vooruit te komen. Maar het blijft een heerlijk tochtje (picknick mee). Zie ook onze reisverslagen hiervoor - wij hebben het regelmatig gedaan.

3.Las Vegas, Zion , Brice en Monument Valley willen we echt wel gezien hebben. Page hoeft niet, maar kan je van Bryce naar Monument Valley in één trip?
Bryce - MV kan in 1 dag, maar het is wel een lange dag, reken op 6 uur rijden (via Page). Page kun je overslaan. Het dorp zelf is niet interessant maar Antelope Canyon is wel erg de moeite waard. Als je midden op de dag langs Page rijdt zou je een bezoek aan de Lower Antelope Canyon in kunnen passen (zie hiervoor ons 2008-verslag).
Je kunt ook de iets langere route via Boulder, Capitol Reef en Hansksville nemen. Erg mooi. Wij hebben dat eens gedaan met ook nog een bezoek aan Natural Bridges, maar dat zou ik in jullie geval overslaan.
Probeer in MV een cabin te krijgen op Gouldings Campground, erg leuk, betaalbaar en goed gelegen.

In plaats van Phoenix zou je een stuk route66 mee kunnen nemen. Oatman schijnt leuk te zijn, met ezels die door het dorpje lopen.
Voor strand kun je beter San Diego nemen, of tussen San Diego en LA. Wij zijn in 2008 naar Venice Beach geweest, bij LA, was erg leuk. Zie ons 2008-verslag.

Marianne
#5 - 21-09-2010, 08:46 uur

family

Hoi Marianne,

Bedankt voor de ifo.
Wij hebben nog niets geboekt, zodra eens dezer dag onze route op plan staat gaan we onze vliegtuigtickets bestellen.
Het zal dus van SF vertrekken zijn en San Diego de terugvlucht.

In Yosemite hebben we al gezocht naar overnachting, de cabines in Curry village zijn wel tof, maar voor 5 personen lukt het niet denk ik?
Tenzij we ginder een luchtbed kopen en bijplaatsen. Ik voel er niet veel voor om in twee cabins te slapen daar in de natuur...

De route van Yosemite naar DV moeten we nog eens uitzoeken.

Ja we hebben jullie reisplannen vroeger al gelezen en de rivier afvaart in Yosemite leek ons super, maar wij gaan wel in augustus.

In Monument Valley kan ik niet direct terugvinden met hoeveel je kan overnachten in zo'n een cabine, zijn inderdaad prachtig gelegen.
Lijken wel ruim.




#6 - 21-09-2010, 11:41 uur

Marianne

De cabins in Curry Village zijn te klein voor 5 personen, er is niet echt ruimte voor een luchtbed. Er zijn echter wel tenten in Curry Village die geschikt zijn voor 5 personen, of je kunt kijken bij de Yosemite Lodge (Family rooms, of een kamer met 2 queens, die zijn aardig ruim). Ook Housekeeping camp is een mogeljikheid, daar staan 4 bedden (stapelbed en tweepersoonsbed, en daar kun je een bed bij laten plaatsen. Wat is het probleem met 2 cabins? Misschien kun je er 2 naast elkaar krijgen. Ik denk dat het niet gek is om te bellen als je weet wanneer je er bent, en te vragen wat de mogelijkheden zijn.

In de cabins in MV zjin 6 slaapplaatsen: een stapelbed en tweepersoonsbed beneden, en nog ruimte voor 2 personen op het "zoldertje".Je ziet een foto in ons 2008-verlsag (31 juli). Het tweepersoonsbed zie je niet op de foto, maar staat rechts.

Marianne
#7 - 21-09-2010, 12:50 uur

family

Hoi,

Wij hebben heel wat gelezen ondertussen op het forum en hebben onze reisroute aangepast.
Maar we hebben nog 2 dagen die moeten ingevuld worden
Graag jullie tips

Dag 1 AANKOMST SAN FRANSISO, afhankelijk van aankomst uur kunnen we al iets bezoeken.

Dag 2 SAN FRANCISCO, hoogtepunten bekijken Alcatraz, kabeltram, Chinatown, Lombardstreet, Fischermanswharf, de Painted ladies...

Dag 3 SAN FRANSISCO-YOSEMITE auto ophalen, De golden gate bridge eens overrijden, de kortste weg naar Yosemite (120)

Dag 4 YOSEMITE ochtendwandeling met ranger (max 2u), late voormiddag boottochtje met picnick

Dag 5 YOSEMITE rondrit park met schuttle, bezoek waterval, zwemmen in rivier of zwembad

Dag 6 YOSEMITE-DEATH VALLEY rond 9u vertrekken en wat we kunnen bezoeken van hoogtepunten badwater, uitzichtpunt,... al doen

DAG 7 DEATH VALLEY-LAS VEGAS wat we nog niet gisteren hebben kunnen doen bezoeken en dan naar Las Vegas

DAG 8 LAS VEGAS kijken en ontdekken

DAG 9 LAS VEGAS-ZION rechtstreeks van LA naar Zion

Dag 10 ZION riverside walk

Dag 11 ZION-BRICE paardrijden, rondrit

DAG 12 BRICE-??? op tijd vertrekken uit Brice om Antelope canyon te doen eventueel rafting als dit mag en niet "te" is met een negenjarige jongen, onze meisjes
                               zijn dan 14 en 15 jaar, als dit niet lukt graag andere suggestie, hebben geen belangstelling voor de dam

DAG 13 ???-MONUMENT VALLEY kortste weg ?, tour doen in MV met eigen wagen

DAG 14 MONUMENT VALLEY-GRAND CANYON in het park zelf overnachten en de uitzichtpunten bekijken, geen grote wandeling

DAG 15 GRAND CANYON-??? 's morgens Sedonia (slide rocks) dan doorrijden richting LA welke plaats is best voor overnachting???

DAG 16 ???-LOS ANGELES

Dag 17 LOS ANGELES  bezoek LA, Hollywood, fietstochtje Santa Monica, ...

Dag 18 LOS ANGELES-ANAHEIM bezoek Universal studios

Dag 19 LOS ANGELES-SAN DIEGO stranddag

Dag 20 SAN DIEGO bezoek Oceanium park

Dag 22 SAN DIEGO city bezoek, shoppen

Dag 23 Naar huis




                                         
#8 - 22-09-2010, 17:10 uur

Marianne

Ik denk niet dat je op de dag van aankomst nog iets zult doen, misschien even een ommetje maken, maar met 9 uur tijdverschil zul je toch aardig moe zijn.
Als jullie de Golden gate bridge willen zien is het misschien ook een idee om voor een halve dag fietsen te huren, wij vonden dat erg leuk. Je kunt dan over de brug fietsen en weer terug, of door naar Suasalito en dan met de ferry terug. Zie ons 2008-verslag voor onze fietstocht. Je hioudt dan eht niet zoveel tijd over voor SF, met maar 1 dag.
Ik kan trouwens aanraden om meteen een auto te huren, ook al is dat iets duurder. Zeker met z'n vijven is dat toch wel een stuk makkelijker als je naar het centrum moet, en je hebt op het vliegveld meer keuze dan bij een verhuurbedrijf in het centrum. En je kunt op dag 3 meteen op weg naar Yosemite.

Als je in Yosemite bent breng dan eerst een bezoek aan het visitor center. Een rangerwandeling is leuk, zeker als het in je planning past. De shuttlebus is meer een bus om van A naar B te gaan, niet zozeer om een rondrit te aken. Je  kunt goed wandelen door de vallei, of je kunt fietsen huren. vergeet niet om de Mist Trail te lopen, die loopt langs de Vernal Fall. De Yosemite Fall zal niet veel meer voorstellen in de zomer.
Een mooie lange wandeling is de Panorama Trail, vanaf Glacier Point naar de vallei. Of ga met de auto naar Glacier Point en loop naar Taft Point of Sentinel Dome.
Zie www.yosemitehikes.com voor wandelingen in Yosemite.

Dag 6 is een lange rit, reken op bijna 6 uur rijden, terwijl er veel te zien is.
Dag 12: het lijkt me dat je in Page gaat overnachten, er zijn niet echt andere mogelijkheden in de omgeving. Als je de andere route naar MV neemt kom je niet langs Page en dus ook niet langs Antelope Canyon. Bij Page kun je ook een kijkje nemen bij Horseshoe Bend. En die dam is toch wel interessant hoor, maar even relaxen aan het meer is ook een goed idee.
Wij zaten in Page in de Best Western Arizona Inn, daar hadden we een ruime kamer en een mooi zwembad.
Tussen de GC en LA zou ik gewoon kijken hoe ver je komt. Als je via Sedona rijdt is Blythe misschien iets, of Phoenix als je de snelweg gaat nemen..

Marianne
#9 - 22-09-2010, 20:31 uur

leendert en maria

Waar wil je paardrijden op dag 11, Zion of Bryce? We hebben gelopen over het paardenpad in Zion en mijn dochter (12 jaar) heeft in Bryce paardgereden. Ze heeft 5 jaar op les gezeten maar vond het toch een spannende maar héél leuke rit in Bryce. Het is alleen in stap maar je rijdt een mooie route naar beneden. Het 'enge' zat 'm in haar paard wat voor haar idee steeds een stap in de afgrond wilde doen :o Reserveer een dag van te voren. Ook voor beginners. Zion kan ook, maar je doet dan een route die je ook kunt wandelen. Als ik het goed heb gezien loop je er nog wel een stukje door de beek.

Je dag in SF: reken er op dat alles veel tijd kost. Alcaraz reserveren. Toen wij er waren was het voor de komende 6 dagen uitverkocht (aug.)! Wij hadden de boot van 10.0 uur en gingen pas weer met de boot van 13.30 terug (kan denk ik ook sneller: wij hebben echt op ons gemak rond gelopen, de film bekeken en lang op de buitenplaats geweest). Absoluut mooi om te zien en indrukwekkend.
Voor een ritje met de cable car sta je zo ruim een uur in de rij.
Maria
#10 - 23-09-2010, 23:52 uur

family

Hoi,

Voor het paardrijden hadden wij gedacht aan Brice, onze meisjes hebben al paarden kampen gedaan. Wij en onze zoon van 9 zijn absoluut beginners, hebben het al is gedaan in Frankrijk. De jongste zijn paard werd toen persoonlijk begeleid door een gids,we waren toen enkel met ons gezin.Dus we gaan ook voor soft in Brice, (dit vinden de meisjes niet erg als het maar niet te veel wandelen is voor die tieners.)We zullen dan waarschijnlijk telefonisch moeten reserveren. Is er meer dan een paardenmanege in Brice waar we terecht kunnen?

In San Fransisco misschien nog een extra dag bijschuiven? Op onze aankomstdag zullen we waarschijnlijk te moe zijn om nog iets te doen. We zijn nu volop bezig met onze vliegtuigtickets, gaan nog eens horen bij Connection. Weten niet goed wat er op internet allemaal betrouwbaar is? We zijn met vijf graag we willen er op tijd bij zijn of moet je wachten op aanbiedingen??? Last minute durven we wel niet.

Alvast bedankt
Family
#11 - 24-09-2010, 10:56 uur

leendert en maria

Naar mijn weten kun je maar op één plaats terecht voor paardrijden in Bryce. Je rijdt in groepjes van ong. 8 of 10 personen met elk een begeleider. Het is een steil en smal pad naar beneden, de paarden lopen gewoon achter elkaar aan. Je kunt telefonisch reserveren maar ook ter plaatse, er is een speciale balie.
Ook als je meiden niet van wandelen houden zou ik toch de Queens Garden trail in combinatie met de Navajo-loop overwegen. De route is 4,6 km met een hoogteverschil van 177 meter. Ongeveer 2 uurtjes lopen. Het is een mooie route waarbij je Bryce echt 'in' gaat. Flink dalen en weer flink klimmen maar zeer de moeite waard. Onze kinderen (12 en 14) houden volgens hun zeggen ook niet van wandelen maar wandelingen als deze vonden ze toch heel leuk om te doen.

Wat Marianne al schrijft, op de aankomstdag doe je waarschijnlijk niks meer, meestal kom je begin van de avond aan en ben je moe van het reizen en het tijdsverschil. De volgende ochtend ben je wel vroeg wakker, maak daar gebruik van. Ga bijv. eerst een ritje met de cable car (als dat al kan, ik weet niet vanaf hoe vroeg deze rijden?) en daarna de eerste tour naar Alcatraz. 's Middags fietsen over de GGB (als je met de fiets heen en weer gaat kun je binnen 3 uur weer terug zijn - dat is meestal ook goedkoper, anders betaal je een dag huur ipv 3 uur). Als je met de boot terug gaat ben je meer tijd kwijt maar is vast ook leuk. Daarna rondwandelen over Fisherman's Warf. Of de avondtour doen op Alcatraz, dan heb je overdag om andere dingen te bekijken. Als je ook de overige dingen wilt zien die je noemt, kom je tijd te kort op 1 dag... Wij vonden het overigens een heel leuke stad, zo veel moois om te zien en gezellig om rond te lopen.
Maria
#12 - 24-09-2010, 12:06 uur

family

bedankt, inderdaad als de wandeling spannend en boeiend genoeg is krijgen we ze wel aan 't wandelen. Want hun conditie die is er wel.

Fietsen over de brug is inderdaad wel toffer dan met de auto, dan kunnen we onze derde dag vlugger richting Yosemite

Nog n vraagje de vliegtuigtickets hebben we voorlopig ngo niet, we moeten nog op zoek.
Maar we lezen hier dat je wel voor de natuurparken moet reserveren en liefst tijdig, vooral met vijf.
Kan je een optie nemen en nadien kosteloos annuleren? Want we weten wel wanneer we willen vertrekken, maar als nu blijkt dat één dag eerder vertrekken goedkoper is in vlucht dan vertrekken we uiteraard vroeger...dus ja ? Hoe regelen we dat.

Marianne is het niet nodig denk je om tussen Grand canyon en Los Angeles te reseveren?
#13 - 24-09-2010, 13:00 uur

Marianne

Je kunt in de parken gewoon reserveren en later een of meedere nachte kosteloos annuleren. Dit moet voor Yosemite een week van te voren (tegen die tijd heb je je vliegtickets al wel!) en bij Xanterra (voor onder andere de Grand Canyon) kan het dacht ik een dag van te voren nog. Je betaalt de eerste nacht, maar als je alles annuleert krijg je dat terug. Annuleer je een deel, dan blijft dat bedrag gewoon staan.
Voor Yosemite moet je reserveren via www.yosemitepark.com, je vindt daar ook de reservation policies.

Ik denk dat het inderdaad niet nodig is om te reserveren tussen de GC en LA. In Palm Springs bijvoorbeeld  zal in de zomer altijd wat vrij zijn, het is daar dan laagseizoen.
Kijk wel hoe ver je wilt rijden, want er zijn stukken waar weinig of geen accommodatie is.

Marianne
#14 - 24-09-2010, 13:27 uur
« Laatst bewerkt op: 24-09-2010, 13:30 uur door Marianne »

family

oké, bedankt Marianne.
We buigen ons vanavond met twee over de computer en boeken. Ik loop nog te denken of we in curry camp een tent zouden nemen of niet.
Het enige minpunt daar is, dat je wel tussen de beren slaapt met enkel een canvas zeiltje ertussen. Het zal je maar gebeuren als zo een beer door het zeil hapt.
Ja, dat klinkt misschien wel grappig, maar ik heb hier een dochter die de beren niet zo ziet zitten. Ik ben echt wel te vinden voor enkele dagen natuur en kamperen. Want ik heb geen zin om enkele uren van de dag te verspillen aan file rijden om het park in te geraken. Want wij zitten natuurlijk in het topseizoen.

Kon je daar ook zelf je bbq maken of kan dat enkel in in houskeeping camp?
In housekeeping camp kan ik al niets meer vinden.

Wanneer is het eigenlijk vakantie in Amerika, is de vakantie daar ook gesplitst?
En wat is het drukste juli of augustus.

Kan je voor monument valley ook kosteloos annuleren?

Als we onze planning bekijken zouden we evt nog een dagje San Fransisco bijvoegen.

Groetjes,
Family
#15 - 24-09-2010, 14:07 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15