Lang geleden een keer de Natural Entrance tour gedaan. Is leuk, heeft iets avontuurlijks. 's Avonds teruggegaan naar die ingang voor een presentatie door een park ranger over de vleermuizen. En dan maar hopen dat die honderdduizenden vleermuizen uitvliegen die avond... wat ze gelukkig deden.
Toch, als je niet veel tijd hebt of je hebt mobiele beperkingen kan je gerust de lift pakken, beneden is het meeste te zien.
Ik ben in heel veel caves geweest en vind Carlsbad persoonlijk allemaal wat over-ontwikkeld, alles is mij te sprookjesachtig uitgelicht. En dan die gigantische ondergrondse 'lunchroom'. Zoiets zou men tegenwoordig niet meer aanleggen denk ik. Daarom heb ik een paar jaar geleden zo'n ranger-guided tour gedaan. Je moest minimaal een paar stevige schoenen en vier batterijen meenemen. Zij verstrekten verder alles: handschoenen, knie-beschermers en helm met lamp. Dan ga je een paar uur met een groepje van 15 personen met een stel rangers op stap, een donkere tunnel in. Het enige licht is dat wat je zelf meebrengt. Dat vond ik veel avontuurlijker, maar je moet er wel de tijd voor hebben.
Een dag later de hike gelopen naar de Guadeloupe Peak in het ernaast gelegen Guadeloupe National Park. Een deel van de route moet je mbv van staalkabels omhoog zien te komen. Lekker afwisselend, de ene dag ga je de diepte in, de volgende dag naar de hoogste top van Texas.