Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Tolwegen Florida

Discussie gestart

djengo

Binnenkort gaan we na 15 jaar weer naar Florida.
Hoe werkt het bij de tolwegen?
Moet je bij het verhuurbedrijf je tol afkopen, wat een duur gebeuren wordt of is er nog een andere manier.
Zijn er nog tolpoorten waar je met dollars of credit kaart kunt betalen?
We gaan iig naar de Keys en over de brug naar stpetersburg.  Via Orlando en de oostKust terug naar Miami . We hebben een auto van Dollar. ( die het duurste is geloof ik mbt het afkopen van tol. :-\ )
#1 - 08-09-2016, 08:36 uur

Cees A

Het streven van Florida is een volledig electronische tolheffing.
Op veel plaatsen kun je nu al niet meer cash of met cc betalen en het aantal punten waar dat nog wel kan wordt steeds minder.
Ik zou er dus niet te veel op rekenen dat je nog cash kunt betalen.

Inwoners en regelmatige bezoekers van Florida hebben vrijwel allemaal een Sunpass transponder op de voorruit van de auto.
Bij het passeren van een tolpoort wordt de tol electronisch van die transponder afgeboekt. 

De manier waarop bij huurauto's tol wordt geheven en verrekent verschilt per verhuurder.
Ook de prijzen vertonen aardige verschillen.
Een aantal verhuurders werkt, zoals hierboven beschreven, met zo'n Sunpass die je via die verhuurder kunt huren.
De meeste verhuurders echter werken met het zgn Plate Pass systeem, tolheffing via kentekenplaatherkenning.
Dit systeem werkt in het begin wat verwarrend want als je onder een tolpoort doorrijdt zal die poort in 1e instantie gaan zoeken naar een Sunpass.
Nou, die heb je niet, dus dan krijg je een melding dat je tegoed op of onvoldoende is en soms gaat er zelfs een rood licht branden.
Als je dan doorrijdt wordt je kenteken gefotografeerd (net zoals gebeurt bij overtreders) en pas dan herkent het systeem je als huurauto met Plate Pass.

Op de website van Plate Pass kun je na afloop van de huur een specificatie downloaden waarop precies staat waar en wanneer er tol is geheven.
Die tolkosten, verhoogd met administratiekosten, wordt na afloop van de verhuur van je cc afgeschreven.
Vooral die administratiekosten verschillen per verhuurder.
De meeste verhuurders hebben wel een max. per week of per maand, maar dan nog zijn de verschillen best groot.
Dollar is inderdaad niet een van de goedkoopste .............

Veel verhuurders met Plate Pass (zoals bv Hertz) hanteren een "opt-in" systeem. Dat betekent dat je van tevoren niks hoeft te regelen.
Bij het passeren van je eerste tolpoort geef je automatisch aan gebruik te willen maken van Plate Pass en vanaf dat moment ga je er ook voor betalen.
Bij Dollar echter moet je van tevoren, aan de balie, aangeven of je gebruik wil maken van hun systeem en je betaalt dan ook voor de gehele huurperiode

Hier heb je een overzicht hoe het per verhuurder in Florida geregeld is: https://www.sunpass.com/rentalcar

PS: Om die administratiekosten te ontlopen kun je ook zelf zo'n SunPass transpondertje kopen en daar een bepaald tegoed opzetten.
Google maar eens op SunPass ................

2e PS:  Ik heb, als moderator, de vrijheid genomen om je andere bericht (dubbele posting) te verwijderen.
Ik hoop niet dat je dat erg vindt
#2 - 08-09-2016, 09:54 uur
« Laatst bewerkt op: 08-09-2016, 09:59 uur door Cees A »

Wop

@djengo , Net wat Cees zegt, het verschilt per verhuurder,.  Wij hadden vorig jaar een auto bij Avis. Die had keurig een kastje in de auto hangen waarvan ik zelf mocht weten of ik die aanzette.  (wat ik deed)  De tol die verrekend was, betrof alleen ook de gemaakte kosten. Geen exorbitante administratiekosten oid.  Wil je dat voorkomen, dan kan je inderdaad zelf op voorhand een SUnpass aanschaffen, allicht goedkoper dan bij Dollar ;-)
#3 - 08-09-2016, 12:56 uur

djengo

Bedankt, we gaan verder met puzzelen.
#4 - 08-09-2016, 13:02 uur

jetusa

Ik zou er niet zo snel aan denken dat je zelf zo'n sticker kunt kopen, dus bedankt voor de link Cees, wie weet komt het ooit nog eens van pas. 
MAAR..... hoe zit het dan met die plate pass die op de meeste huurauto's zit, scant het tolding dan niet dubbel? Of moet je bij de huurmaatschappij vooraf expliciet een decline doen en schakelen ze dan die plate-toestand uit?
Laatste keer dat ik in Florida was hebben we de automatische tolpoortjes nog kunnen mijden en nog cash kunnen betalen, waardoor het systeem niet in werking is gezet en we geen kosten hadden (was bij Avis of Hertz). Maar dat cash betalen wordt helaas steeds moeilijker (en hebben we destijds toestanden mee gehad  met die cashless intro van de Golden Gate).
#5 - 08-09-2016, 17:16 uur

Cees A

Een tolpoort geeft altijd voorrang aan tolheffing via een transponder (SunPass)
Als ie die niet aantreft en de auto rijdt door wordt het kenteken van die auto gefotografeerd .
Die foto is in eerste instantie bedoeld om overtreders op te sporen om ze alsnog een dikke vette rekening te kunnen sturen .
Het kenteken op die foto wordt echter ook gelinkt aan PlatePass en als je kenteken in die database voorkomt wordt niet het boetetraject gevolgd, maar gaat de tolrekening naar de autoverhuurder die eigenaar is van het desbetreffende kenteken.

Omdat er geen foto wordt gemaakt als er tol kan worden geheven via een SunPass heb je in zo'n geval niks te maken met PlatePass.

Reken wel even goed uit of de aanschaf van een eigen SunPass wel de moeite waard is.
Je moet bij een eigen SunPass het tegoed op die transponder een beetje goed inschatten.
Zet je er te weinig op krijg je alsnog te maken met PlatePass als je tegoed op is en zet je er teveel op dan doe je daar na je vakantie ook niks meer mee.
Bij verhuurders als  Avis (jouw verhuurder) valt bovendien de administratiekosten van PlatePass best mee.
Avis hanteert bijvoorbeeld een admin.bijdrage van 3,95 $ per dag, maar maximaliseert de bijdrage op 16,75 $ per maand (30 dagen)


#6 - 08-09-2016, 18:39 uur

jetusa

Cees, nog bedankt voor je duidelijke uitleg!
#7 - 28-09-2016, 15:08 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15