Er is niet zoiets als "de goedkoopste vliegticketwebsite"
Tickets veranderen voortdurend van prijs en wat vandaag goedkoop lijkt kan volgende week duur zijn.
En de goedkoopste ticket-aanbieder van vandaag kan volgende week zomaar de duurste zijn.
Je kunt er dus geen peil op trekken.
Dan praten we nog niet eens over seizoensinvloeden (hoogseizoen of laagseizoen)
Zelfs een paar dagen eerder of later vertrekken kan al veel schelen in prijs en een andere overstapluchthaven ook.
Je vraag over welk platform het goedkoopst is, is dus eigenlijk niet te beantwoorden.
Ik kan dan ook alleen vertellen hoe ik het doe. Of dat de beste manier is mag iedereen voor zichzelf bepalen.
Ik begin zelf altijd te zoeken op Google Flights.
Klik hier voor Google FlightsBij Google Flights kun je meerdere vertrekluchthavens tegelijk instellen (in het voorbeeld heb ik Amsterdam en Brussel ingesteld)
Als aankomstbestemming heb ik "Verenigde Staten" ingevuld en als vertrek en retourdatum 2 willekeurige data in juni 2020
Als je nu de link opent zie je de kaart van de VS die vol staat met ticketprijzen.
Hoe meer je inzoomt op een bepaalde regio, hoe meer prijzen uit die regio je ziet.
Nu kun je gaan spelen met details.
Als je tegen de Duitse grens woont zou je er Dusseldorf als extra vertrekluchthaven bij kunnen zetten
Je kunt je eigen reisdata invullen of je kunt wat gaan spelen met andere reisdata. (paar dagen eerder/later)
Je ziet meteen het gevolg van je veranderingen aan de prijswijzigingen.
De link met je eigen reisdata stel je in als favoriet en die klik je iedere dag even aan om te zien wat de prijzen doen.
Die (ingestelde) pagina bekijken kost je iedere dag maar 10 seconden en je hebt meteen weer een beeld van de prijzen op die dag.
In mijn geval: Ik begon zo ongeveer in augustus met dagelijks te kijken en heb eind november geboekt.
Vanuit Google Flights kun je doorklikken naar de aanbieder van de getoonde prijs.
Dat kan de website van de luchtvaartmaatschappij zelf zijn, het kan ook een derde partij zijn.
Ik geef zelf de voorkeur aan het rechtstreeks boeken bij de luchtvaartmaatschappij.
Dat geeft bij bijvoorbeeld latere vluchtwijzigingen o.i.d. de snelste oplossing want je hebt dan maar met 1 partij te maken.
Voor aanbiedingen zou je eigenlijk ook regelmatig op websites als Ticketspy moeten kijken.
Linkje: ---->
https://ticketspy.nl/economy-tickets/Waarschuwing: Getoonde ticketprijzen zijn tegenwoordig "vanaf" prijzen. Het zijn Basic Economy prijzen zonder bagage.
Hou er rekening mee dat een "Main Cabin" ticket inclusief bagage ongeveer 100 of 110 euro duurder is dan een Basic Economy ticket.
Mijn eigen routeplan voor 2020:
Het oorspronkelijke plan, eigenlijk een wens van mijn vrouw, was om nog een keer naar Yellowstone te gaan.
Vandaar ook Salt Lake City als startplaats.
Echter, aan de kamerprijzen te zien hebben hotelkamers rond Yellowstone tegenwoordig allemaal gouden behang of zoiets en wordt het ontbijt er verzorgd door een drie sterren Michelin kok
Yellowstone gaat dus, mede omdat we dat park al 4 of 5 keer eerder bezochten, niet door.
In plaats daarvan wordt het nu, zoals bij ons gebruikelijk de laatste jaren, een route langs kleinere relatief onbekende parken.
Er zijn nog genoeg van die plaatsen waar ik nog niet ben geweest en als ik dan in zo'n park mijn huurauto zie staan op een verder geheel lege parkeerplaats dan geeft me dat een goed gevoel.
Om je een idee te geven: We blijven bijvoorbeeld 4 volle dagen in St.George.
In de Red Cliffs Conservation Area noordelijk van St.George zijn nog heel veel trails die we nog niet gelopen hebben.
In en rond Sedona hetzelfde. Ook hier blijven we dus enige dagen.
Bisti Badlands en Dinosaur National Park hebben ook nog wat trails die voor ons onbekend zijn.
We gaan volgend jaar voor de 30e keer naar Amerika en ik heb alle grote, bekende en de laatste tijd vooral drukke parken wel gezien.
Veel van die parken zelfs meerdere malen.
je kunt het je nu niet meer voorstellen, maar in die beginjaren jaren mocht je nog met je eigen (huur)auto de Zion Canyon is en je kon die auto ook zomaar overal parkeren als je een stuk wilde gaan lopen.
Maar ja, het werd drukker en het shuttlebus-systeem werd ingevoerd. Dat systeem loopt nu overigens ook tegen z'n grenzen aan.
Tegenwoordig vind je na 08.00 uur 's ochtends al geen parkeerplaatsje meer bij Zion.
Ik kan me heel goed voorstellen dat iemand die voor het eerst naar de VS gaat die bekende parken wil zien en de drukte op de koop toe neemt.
Die parken zijn ook allemaal een bezoek meer dan waard. Ik hoef er echter niet meer naar toe. Been there, done that.
Gelukkig zijn er nog genoeg parken en plaatsen waar je niet onder de voet wordt gelopen door selfie-Aziaten.