Het aldaar aanschaffen van een Garmin nüvi lijkt me een goede optie. Op het asfalt zal ik hem weinig gebruiken denk ik. Ik kan goed borden lezen en ik heb een ruime verzameling Benchmark Maps. (Geweldige kaarten in mijn beleving).
Maar hoe goed is Garmin buiten de geasfalteerde paden?
Die Garmin Nuvi is een geweldig fijn auto-navigatie-apparaat. Alle wegen, verhard en onverhard, staan erin.
De accu-capaciteit is echter beperkt. De Nuvi meenemen op een urenlange wandeling is dus geen optie
Je moet 'm eigenlijk in de auto constant op het boordnet aangesloten hebben, maar da's voor gebruik in de auto geen probleem
Als je een wandel of fiets navigatie-apparaat zoekt kun je beter een ander type kopen.
Specifieke wandel/fiets navigatie-apparaten hebben namelijk meestal een accu met een redelijk lange gebruiksduur.
Kijk voor aankoop goed hoe lang die gebruiksduur is, want er zit nogal verschil in.
Ik kocht zelf een aantal jaren geleden eens een wandel/fiets navigatie van het merk Teasi bij de Aldi. (aanbieding)
Doel was om het ding in de Benelux en Duitsland te gebruiken bij fiets- en wandeltochten.
Op de doos stond duidelijk dat die Teasi werd geleverd met levenslang de nieuwste Europese kaarten. Nou, mooi ........
Bij thuiskomst het ding aangesloten op de pc om de kaarten te downloaden en dat downloaden duurde best lang.
Naderhand bleek waarom. De kaarten van zowat de hele wereld waren gedownload.
Europa, Noord en Zuid-Amerika, Oceanië, delen van Afrika en delen van Azie. Nou, dank je wel Teasi, leuk cadeautje !
Ding een maand later meegenomen naar Amerika om uit te proberen en het werkte perfect.
Accu ging bijna een hele dag mee en alle wandelroutes stonden er gewoon op.
Sindsdien gaat die Teasi trouw mee op iedere vakantie. Verkeerd lopen en verdwalen is voor ouwe Cees geen optie meer.
Alleen, hij is nu ik meen iets van 5 jaar oud en de accu wordt wat minder. Een hele dag haalt ie niet meer.
Voorlopig los ik dat accuprobleempje nog op met een losse powerbank, maar op termijn zal het wel een nieuwe Teasi worden.
Ander klein nadeeltje:
Als je gewend bent aan de menustructuur van Garmin kun je in het begin dat je die Teasi gebruikt beter de handleiding bij de hand houden.
Maar alles went op den duur dus na een tijdje kun je de handleiding thuislaten ...........