Hoe kun je nu explosieven plaatsen in een 400m hoog gebouw zonder dat de werknemers dit
opmerken? Welnu, enkele feiten bevestigen dat dit daadwerkelijk kan:
1) In de maanden vooraf werd een enorme renovatie gedaan aan de liftschachten. In maart 2001
verscheen in een magazine een artikel over WTC waarin dit stond: „Ace Elevator onderging een
misschien één van de grootste, meest gesofisticeerde moderniseringsprogramma's in de
geschiedenis van de bouwindustrie, en dit in New York's prestigieuze World Trade Center“.
'Speciale werklieden' konden zo toegang krijgen tot de kwetsbare interne structuur van het gebouw
en explosieven plaatsen. De liftschachten gaven direct toegang tot de belangrijke kernkolommen.
2) Grote werken op enkele lege verdiepingen.
Scott Forbes werkte op de 97ste verdiep in de Zuid-Toren.
"Het gebeurde minstens 4 tot 6 weken voor 9/11. Het was net of ze boven ons aan het verbouwen
waren. De werknemers van Aon die daar werkten, werden verplaatst naar een andere locatie. De
kantoren waren leeg en er waren werkzaamheden aan de gang met zware werktuigen. Het klonk
als pneumatische drillboren en veel hamergeklop. Het was zelfs zo erg dat de verdiepingen er van
trilden. Ik hoorde ook het verschuiven van zwaar materiaal. We hadden geen toegang want je
had een speciale sleutel nodig om de lift te openen op dit verdiep. "
3) Alle explosievenhonden die bommen detecteren werden verwijderd in de week vóór 9/11.
4) Onaangekondigde stroomonderbrekingen op 8 en 9 september 2001. Voor het eerst in 30 jaar
waren het beveiligingssysteem en -camera's onbruikbaar en konden mensen ongezien het gebouw
binnendringen.
5) Marvin Bush stond aan het hoofd van de beveiliging in de WTC-torens, dus kon overal 'zijn ding doen'
"Marvin P. Bush, the president's younger brother, was a principal in a company called Securacom that provided security for the World Trade Center, United Airlines, and Dulles International Airport." And not to be outdone by this fact, we also learn that "from 1999 to January of 2002 (Marvin and George W.'s cousin) Wirt Walker III was the company's CEO."
Het was niet onmogelijk om de buitenste kolommen te bereiken, want die waren toegankelijk via het plafond.
De explosies
Getuigenissen van zware kelder-explosies
Er zijn minstens 20 getuigen van een zware explosie in de kelder enkele seconden VOOR de impact
van het eerste vliegtuig.
William Rodriguez
Hij was voor 20 jaar conciërge van één van de Twin Towers en werkte die dag in zijn kantoor op
verdieping B1. Het gebouw heeft zes onderverdiepingen: B1, B2, B3 helemaal naar beneden, naar
B6.
„Terwijl ik om acht uur zesenveertig stond te praten met een opzichter, hoorden we plotseling
BANG!!! Zeer hard: BOEMM!!! Een explosie zo krachtig dat wij omhoog werden gedrukt.
Omhoog! Het kwam uit de kelderverdiepingen tussen B2 en B3. Op dat moment dacht ik dat het
de machineruimte was waar alle pompen en de generatoren voor het gebouw stonden, dat er
wellicht een generator in de kelder was ontploft. Na twintig jaar in het gebouw weet je wanneer
Toen begon iedereen te schreeuwen. De explosie was zo hevig dat alle muren waren gescheurd.
Het complete plafond was op ons neergekomen en de sprinklerinstallatie werd geactiveerd. En
net toen ik wilde vertellen dat het een generator was, hoorden we BOEM… helemaal bovenin het
gebouw. De inslag van het vliegtuig. Twee verschillende gebeurtenissen, op twee verschillende
tijdstippen.
Brandweerlui
Hoorden duidelijk ontploffingen in de lobby
VIDEO
Kenneth Johanneman
Luister vanaf 0:43 tot 1:23
VIDEO
1) De ontploffing in de kelder gebeurde vóór de eerste vliegtuigimpact.
2) Geen enkele gewone liftschacht gaat van boven tot helemaal beneden.
De lokale liften werden verdeeld in 3 grote stukken over gans het gebouw. Een vallende lift noch kerosine
kan dus onmogelijk de kelder bereiken. De 'expres'-liften aan de rechterkant op de figuur
konden wel een groot aantal verdiepingen overbruggen maar keronise kon nooit deze lift bereiken omdat de
impact van het vliegtuig een tiental verdiepingen hoger gebeurde.
De enige liften die volledig van boven naar beneden gingen waren de 2 dienstliften. Arturo Griffith
gebruikte de lift nog na de impact en werd niet levend verbrand door een vuurbal want overleefde de aanslag.
In de veronderstelling dat het vliegtuig zo'n 40000 liter of 40 m³ brandstof aan boord had, verbrandde
ongeveer de helft van die brandstof onmiddellijk op en dan kon zich zo'n 20 m³ brandstof verspreiden in het
gebouw. Aangezien volgens officiële rapporten de brandstof nodig was om de branden aan te wakkeren
kon er in het beste geval zo'n 5 m³ de liftschacht van de technische dienst bereikt hebben. Dat is het
equivalent van een gevuld groot opblaasbaar zwembad. Stel je voor dat je dit in een liftschacht giet van zo'n 3m
op 2m en 300m diep gooit.. Als dit brandende kerosine zou zijn, beeld je dan in hoeveel brandstof de kelder
bereikt. Dat is 5 m³ in een diepe put van 1800m³ gooien, of voor 0,002% vullen.
3) Een uur later werd nog een grotere explosie gesignaleerd in de kelder, enkele minuten voor
de instorting. In feite werden er in totaal 3 explosies gemeld in WTC-1.