Beste allemaal,
Leuk dat ik dit forum heb gevonden. Het is interessant om alle verhalen en vragen te lezen en mensen die gedeeltelijk in het zelfde bootje te zien! Ik hoop hier waardevolle informatie te kunnen inwinnen over alles wat met emigreren te maken heeft. Ik ben bezig met het doorlezen van diverse onderwerpen maar het leek me leuk om ook mijn "case" aan jullie te presenteren in de hoop dat ik waardevolle tips kan krijgen die het proces makkelijker zullen maken.
Mijn vrouw is Amerikaanse, we zijn nu 3 jaar getrouwd, hebben een dochter met een dubbele nationaliteit van 10 maanden oud en wonen op dit moment in Nederland. Het is de bedoeling dat we uiteindelijk in de Verenigde Staten gaan wonen. Mijn vrouw woont al meer dan 15 jaar op minimaal 5 uur vliegen van haar familie en aangezien ze nu alweer 5 jaar hier in Nederland woont is het niet meer dan fair dat we uiteindelijk die kant op gaan. Daarnaast is het absoluut geen straf om in het mooie Washington of Oregon te gaan wonen! Het landschap, de buitenactiviteiten zowel in de zomer en winter, het comfortabele leven dat je kan leiden en de kansen en belastingsklimaat spreken mij erg aan! Daarnaast heb ik een erg leuke schoonfamilie en vrienden daar wonen. Dat maakt het allemaal een stuk makkelijker.
Van nature zijn mijn vrouw en ik zowel dromers als planners en proberen we te fantaseren over wat de toekomst ons allemaal kan brengen. We hebben 5+ jarige dromen en twee jarige planningen
. Onze planning is om over twee jaar naar de Verenigde Staten te gaan en daar zijn we nu de eerste stappen voor aan het zetten. Mijn tax identification number is inmiddels binnen (hoewel ik hier nog niet heel erg veel voordelen van zie, maar goed), costco card is ook al aangeschaft (heel belangrijk uiteraard!). Daarnaast hebben we de hoop dat ik via mijn werkgever naar de Verenigde Staten kan verhuizen. Echter, aangezien ik niet afhankelijk wil zijn van mijn werkgever en ik wil gaan wanneer het de juiste tijd is voor ons zijn we nu langzaam aan het beginnen om het papieren proces in te gaan.
Ik heb begrepen dat dit proces er ongeveer zo uit ziet:
1) ik moet beginnen met een I-130 form in te vullen en dat op te sturen. Dat zullen we moeten onderbouwen met diverse documentatie. Vraag: Weten jullie of ik hierbij ook al een I-485 form mee moet sturen?
2) Wachten
3) Betalen voor het hele visa aanvraag proces
4) Screening bij het consulaat
5) Indien goedgekeurd, het pakketje meenemen naar de VS en goedkeuring krijgen bij de port of entry
Uiteraard komen nu de vragen:
1) Is het echt zo simpel of wordt het een stuk gecompliceerder dan ik hier voorschotel?
Ik heb zelf namelijk gemixte ervaringen met de bureaucratie van de VS. Mijn trouwakte uit Jamaica legaliseren was zo gebeurd, maar het aanvragen van een Amerikaans paspoort voor mijn dochter en het verkrijgen van een Tax identification Number was een stuk gecompliceerder.
2) Doe ik de juiste aanname dat ik het goede pad bewandel en het niet via de loterij doe of is dat ook een interessante optie voor mij?
3) Hebben jullie nog andere tips voor me die dit proces zouden kunnen vergemakkelijken?
Dank voor het lezen van dit epistel en de hulp die jullie me kunnen bieden!