Hoi allemaal!
Ik ben nieuw op dit forum (hoewel ik wel allang een account had). Het is niet allemaal zo moeilijk als het lijkt hoor, de weg naar een studie in Amerika. Ik zelf ben in mn 2e jaar bezig in Riverside, CA, community college (RCC) (Ik begon eigenlijk in Orange County, Santa Ana College)
De simpleste manier om hier te beginnen met hogere onderwijs is community college. Heel veel doen er 2-3 jaar over om genoeg vakken te krijgen om een AA or AS (Associate Degree) te krijgen, en/of te transferen naar een 4-jaar college/university (de beste zijn de UCs, en daarna Calstate, en er zijn ook wat private schools) Dan heb je je bachelor en zie je verder wat je wil doen. De (meeste?) community colleges in California hebben een contract met de UCs en Calstates voor de transferprogramma (IGETC heet dat). Het wordt allemaal duidelijk als je eenmaal op de school zit en lessen volgt, met mensen praat etc...
De makkelijkste manier om te applyen is direct naar de school's website te gaan en zoeken naar "International student application" (bij "New students" ofzo, elke site is anders). (ik weet dat je bij die site ustudy.nl hebt aangemeld, maar ik kan niet tegen die organisaties die geld vragen voor services die je eig ook zelf kan, dus ik leg uit voor andere mensen die hier misschien iets aan hebben)
Voor San Jose zou ik gaan voor de community college daar:
http://www.sjcc.edu/StudentServices/International/iss.shtml(Misschien is er ook een ander CC daar hoor). Er is volgens mij ook een San Jose State University (=Calstate) maar die zijn duurder...
Volg de instructies, fax/mail of laat je tante daar de application bezorgen (met het geld, hier $100
, bij mij was het maar $50 ofzo) en de benodigde andere papieren (health screening, geldfonds..) Het geld is heel belangrijk. Meestal vragen ze bewijs dat je geld hebt om hier 1 jaar te blijven, dat zij dan hebben berekend, iets van $18000. Je hoeft het maar 1 keer te laten zien, en tja, het wordt een beetje moeilijk als je het niet hebt, maar misschien kan je met ze praten ofzo, je bank statements laten zien dat je het wel kan overleven, je weet maar nooit! Die community colleges zijn dol op international students, daar komt volgens mij het meeste geld van binnen!
Over de kosten zelf, ik heb gemerkt dat het wel zwaar is, maar je moet er wel wat voor over hebben natuurlijk om hier in SoCal te wonen! De tuition zelf gaat zo: Als internationaal student moet je minimaal 12 units/semester nemen, per unit betaal je bijna $200 (bij RCC$205!. bij SAC$185, bij San Jose volgens mij $160!:) Noord Cal is volgens mij goedkoper dan hier bij LA)
Dus betaal je ong $2400/semester, met boeken (die je online of van anderen used gaat kopen!) ongeveer $200/jaar erbij, en dan ook nog living expenses: huur voor een apartment iets van $700/maand? (ik weet niet hoeveel het daar noorden is) eten enzo $100/maand. Totaal zou het iets zijn van $5000/jaar school en $10000/jaar leven (je kan natuurlijk ook bij familie wonen! of een kamer sharen, das natuurlijk veeeel goedkoper!)
Als je klaar bent met CC kan je je bachelor halen, maar dat gaat veel meer kosten. Bij de UCs is het iets van $8500/quarter voor tuition+health, maar bij Calstates (die ook goed zijn hoor!) iets van de helft ofzo per semester (dat weet ik niet zeker hoor!). Je kan natuurlijk altijd op de CC blijven en wachten totdat je een Green Card wint of je toekomstige echtgeno(o)t(e) hebt gevonden!
Over studiebeurzen vanuit Nederland: Ik had er niet veel succes mee, de meeste waren uitwisselingen van scholen uit NL, of je moet een specifieke studie gaan doen en alles. Meestal heeft de College scholarships, en dan moet je degene zoeken die geen proof of financial spul nodig heeft (alsin taxreports enzo). Je kan altijd on-campus werken, je mag verder niet werken. Maar je kan wel een baantje gaan vragen in de (kleinere) Mexicaanse/Vietnamese/Koreaanse supermarkten/restaurants ofzo waar ze je cash betalen, maar daar ga ik maar verder niet op in...
Maar hier is het goede nieuws! Ik weet niet of jullie nieuws kijken, maar ik hoorde van mn vader dat het ministerie van onderwijs net heeft besloten om niet alleen studies te financieren voor mensen die buiten NL in de EU willen studeren,
maar ook wereld wijd! zie hier
http://www.minocw.nl/persberichten/12012Oja en als ik jou was (Unal) zou ik niet nog VWO gaan doen, want als je toch van plan bent om hier te gaan studeren, heb je niks aan de extra vakken die je moet doen, hier moet je toch een extra jaar doen om je general ed-vakken voor je bachelor te doen (alsin BA/BS in NL is 3jaar, BA/BS in USA is 4jr)
Sorry voor het lange bericht mensen, ik probeer alleen te helpen. Ik ben altijd open voor verder vragen/suggesties.
groetjes Jennie