Ben 5 dagen in Boston geweest en had er nog wel langer kunnen blijven. Hoogtepunten: de Ierse café's en Italiaanse restaurants, de activiteiten op het water (zoals Whale Watching), het stadion van de Boston Red Sox en het J.F.K. Museum. Salem heb ik overgeslagen wegens tijdsgebrek.
Portsmouth, New Hampshire vond ik wel een leuke "revival" oude stad, ben er een paar uur geweest, had er wel een dag willen blijven.
Onderweg naar Bar Harbor ook de DeLorme Store bezocht (die maken topografische atlassen en InReach, een SMS-achtig veiligheidssysteem, dat overal ter wereld werkt), maar die winkel is niet meer open. Daarna naar de L.L.Bean Store geweest in Freeport, Maine, een bekend 'outdoors' merk. Het bijzondere eraan is, dat ze de eerste zaak (in de V.S. en wellicht ter wereld) waren die de deur nooit slooit, ze bleven 24x7 open, wat zeker zeker voor de uithoek "Maine" revolutionair was. Rondom die store heb je nog allerlei toeristenwinkels.
In de omgeving Bar Harbor (/Ellsworth) ben ik tien dagen gebleven, ik vond het Acadia National Park en al die (om)wegen langs de ruige kust (langs bootjes met hobby-vissers e.d.) echt helemaal super. Ik ga nog een keer terug, naar dat park, want ik wilde er gaan kamperen maar het was veel te koud naar mijn zin (in oktober!) Je hebt er heel afwisselende en spectaculaire wandelroutes.
Mocht je naar Plymoth Plantation gaan (ten zuiden van Boston) dan zou ik de suggestie doen om daar een hele dag voor uit te trekken en ook de Mayflower II te bezoeken. Breng, om in de stemming te komen, vooraf een bezoekje aan het American Pilgrim Museum in Leiden (dat donderdag- vrijdag en zaterdagmiddag open is) en aan Delfshaven, waarvandaan een deel van de Pilgrim Fathers vertrokken is.