Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

mesa verde of canyonlands

Discussie gestart

SandyenJos

Er blijven maar nieuwe vragen opborrelen... :)

We willen van Arches richting Monument valley rijden, via welk park is leuker: Mesa verde of canyonlands (ook om te overnachten)

Sandy en Jos
#1 - 21-11-2007, 08:35 uur

Ine

Als je naar Arches gaat, houdt dan in dat je dus in Moab slaapt.
Ten noorden van de ingang van Arches aan dezelfde Hwy is ook een stuk Canyonlands dat je kunt bezoeken, nl. "Islands in the Sky". Bovendien is hier ook het Dead Horse State park (toegang ca. $ 8.-), dat je zeker NIET mag overslaan!!!  Het mooiste overzic ht op de Colorado.
Hiermee is waarschijnlijk al een deel van je vraag beantwoord.Als je daar geweest bent, kan je het Canyonlands deel op de route overslaan eventueel.

Mesa Verde ligt niet echt meteen aan jullie route en is iets heel anders, nl. talrijke grotwoningen en opgravingen. Het beste te bezoeken als je een tocht met een Parkranger boekt, dat je meteen na aankomst moet proberen want ze zijn vaak uitverkocht. Anders kan je maar een klein deel met auto rijden en van bovenaf wat grotten zien, lang niet zo interessant.

In  Monument Valley is weer heel anders het is heel anders. De nat. parkenpas geldt hier niet, hier moet je ook toegang betalen. Vanaf het visitorcenter heb je een mooi overzicht. Het eigenlijke park kan je bezoeken door zelf de onverharde met kuilen gevulde weg te rijden. Bij droog weer zeker te doen, kost wel tijd.
Of je boekt een tocht met een van de Jeeps.

Het zal bovendien van jullie tijdschema afhangen wat haalbaar is.
#2 - 21-11-2007, 08:49 uur

Michiel77

Ik bend deze zomer in Canyonlands geweest. Wauw, echt heel groots. De vorige keer zijn we in Mesa Verde geweest. Ik vond Canyonlands persoonlijk mooier. Tip als je van Moab naar Monument Valley rijdt is het echt zeeeeeeer de moeite waard om dat via Scenic Byway 12 te doen en dan vlak voor Mooke Dugway, rechts af te slaan naar Muley Point. een stuk onverhard rijden. Maar dan sta je uiteindelijk op de rand van een plateu. Je kijkt dan uit over de vallei richting Monument Valley. Je hebt daar ook al Goosenecks. Maar een uitzicht, waar je stil van wordt en geen kip om je heen. En daarna naar beneden de Mooke Dugway af. Dan rijd je uiteindelijk door de Valley of Gods naar Goosenecks State park en dan kun je door naar Monument Valley. Wij waren er die dag stil van. krijg geen foto's geupload. probeer ik nog wel.

#3 - 21-11-2007, 19:05 uur

Michiel77


Muley Point



Hwy 163 south


Goosenecks State Park





#4 - 21-11-2007, 19:16 uur

Marianne

Ik bend deze zomer in Canyonlands geweest. Wauw, echt heel groots. De vorige keer zijn we in Mesa Verde geweest. Ik vond Canyonlands persoonlijk mooier. Tip als je van Moab naar Monument Valley rijdt is het echt zeeeeeeer de moeite waard om dat via Scenic Byway 12 te doen en dan vlak voor Mooke Dugway, rechts af te slaan naar Muley Point. een stuk onverhard rijden. Maar dan sta je uiteindelijk op de rand van een plateu. Je kijkt dan uit over de vallei richting Monument Valley. Je hebt daar ook al Goosenecks. Maar een uitzicht, waar je stil van wordt en geen kip om je heen. En daarna naar beneden de Mooke Dugway af. Dan rijd je uiteindelijk door de Valley of Gods naar Goosenecks State park en dan kun je door naar Monument Valley. Wij waren er die dag stil van. krijg geen foto's geupload. probeer ik nog wel.


Hallo Michiel,

Wij willen volgend jaar erst naar Moab en dan via Mesa Verde naar Monument valley.
Lukt het dan om dit mee te nemen? Ik kan de Scenic byway 12 niet vinden, rijd je niet via de 163 vanaf Bluff?

Marianne
#5 - 21-11-2007, 20:55 uur

jerbia

Scenic byway 12 ligt tussen Torrey en (iets voorbij) Bryce Canyon. Dat is een aardig eindje uit de route.

Als je de tijd ervoor hebt, zou ik inderdaad Muley Point, Moki Dugway, Goosenecks SP en niet te vergeten The Valley of the Gods Road meenemen op je route. Schitterend gewoon!
#6 - 21-11-2007, 21:05 uur
« Laatst bewerkt op: 21-11-2007, 21:09 uur door jerbia »

SandyenJos

Bedankt voor alle tips, het gaat Canyonlands worden!  :afro:

Is de scenic byway te doen voor campers? en kun je dan in 1 dag van moab naar monument valley te rijden?

Heeft iemand ervaring met de campground in Arches (devils garden) of Death horse state park de camping?
#7 - 22-11-2007, 08:08 uur

jerbia

Bedankt voor alle tips, het gaat Canyonlands worden!  :afro:

Is de scenic byway te doen voor campers? en kun je dan in 1 dag van moab naar monument valley te rijden?


Ik denk dat er hier wat misverstanden ontstaan omdat er gesproken wordt over de scenic byway 12. Deze ligt niet tussen Moab en Monument Valley, dus die neem je sowieso niet. Als je met een camper reist kun je het beste via de 191 en 163 naar Monument Valley rijden. Dat is maar een afstand van 145 mijl, dus dat is goed te doen. De andere route (via 261) is af te raden met de camper omdat je dan de Moki Dugway moet nemen. Dit is een 4 mijl lange, gedeeltelijk ongeplaveide, weg met zeer scherpe haarspeld bochten. Ook Muley Point en de Valley of the Gods Road zijn ongeplaveide wegen, die je niet met een camper kunt nemen. Het enige wat je wel mee zou kunnen nemen op je route naar Monument Valley, is een korte stop bij Gooseneck SP.

Op dit kaartje zie je welke route je het beste kunt nemen (Nr. 2 is Gooseneck SP):

#8 - 22-11-2007, 08:59 uur
« Laatst bewerkt op: 22-11-2007, 09:04 uur door jerbia »

Hans B

De route die Jerbia aangeeft (Arches NP, Monument Valley) ligt oostelijk van de Colorado Rivier.
De Highway 24 - 12 van Green River (I-70) via Hanksville, Torrey en Escalante naar Bryce Canyon ligt westelijk van de Colorado Rivier.

Hans
#9 - 22-11-2007, 11:00 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Michiel77

Oeps mijn fout. Zat even met de verkeerde weg in mijn hoofd. Je moet na blanding de 95 en dan de 261 pakken. Is met de Camper goed te doen en de "afdaling"van de Mokee Dugway lukt ook wel met de camper. Maar de afslag na Blanding en het gebied daarna, zijn echt heel erg de moeite waard.

Ben drie keer in Arches geweest en elke keer zaten de campgrouns daar vol. Net voordat je de Colorado oversteek zit er nog een camping aan de oever. Heb daar een keer met de tent gestaan. Maar het was een camping voor RV's was wel netjes.

En je kunt makkelijk in een dag naar Monument Valley rijden op je gemak en via de Scenic Byway's. Ik raad het je echt aan. Maar verder moeten jullie het zelf beslissen. Veel plezier!


Het Plateau waar je op rijdt. Dat vage streepje midden over, is de weg naar Muley Point



De RV camping voor Arches

#10 - 22-11-2007, 17:30 uur

allard

Citaat
Is de scenic byway te doen voor campers? en kun je dan in 1 dag van moab naar monument valley te rijden?

Je kunt in één dag prima van Moab naar Monument Valley rijden en ook nog allerlei leuke dingen onderweg doen. In een eerder draadje hadden we het al eens over de mogelijkheid om een solitaire cliff dwelling te gaan bekijken. Ik ben nog steeds een fan van Natural Bridges NM. Muley Point is een must. Ik zou niet bang zijn voor de Moki Dukway met een camper. (vroeger gingen er zware trucks met uraniumerts over deze weg). Op tijd vertrekken uit Moab en een goede voorbereiding is het halve werk. Dit word echt een mooie reisdag! Ik heb nog wat fotootjes van dit traject gemaakt begin april.

Allard
#11 - 22-11-2007, 23:12 uur

MiamiHeat

Citaat
Is de scenic byway te doen voor campers? en kun je dan in 1 dag van moab naar monument valley te rijden?

Je kunt in één dag prima van Moab naar Monument Valley rijden en ook nog allerlei leuke dingen onderweg doen. In een eerder draadje hadden we het al eens over de mogelijkheid om een solitaire cliff dwelling te gaan bekijken. Ik ben nog steeds een fan van Natural Bridges NM. Muley Point is een must. Ik zou niet bang zijn voor de Moki Dukway met een camper. (vroeger gingen er zware trucks met uraniumerts over deze weg). Op tijd vertrekken uit Moab en een goede voorbereiding is het halve werk. Dit word echt een mooie reisdag! Ik heb nog wat fotootjes van dit traject gemaakt begin april.

Allard

Wat een prachtige foto's Allard.....wij gaan volgend jaar ook die kant op en dan ook naar de Colorado....verheugen ons er nu al op na het zien van de foto's

#12 - 23-11-2007, 20:34 uur

allard

Citaat
Wat een prachtige foto's Allard.....wij gaan volgend jaar ook die kant op en dan ook naar de Colorado....verheugen ons er nu al op na het zien van de foto's

Ehh.. nog niet eerder in die hoek geweest dan? Voor ons is het Colorado plateau het Amerika. De rest is ook heel charmant maar moet concurreren met vele andere reiswensen. Het leven is keuzes maken maar daar zou ik volgend jaar al weer naar toe willen.

Allard.
#13 - 25-11-2007, 21:47 uur

drikus18

1 Ding zeker doen!
Boek de camping bij dead horse point. Beetje primitief maar met camper te doen. Het is fantastisch om daar de nacht door te brengen en de zonsopgang/ondergang te aanschouwen. Ik spreek uit ervaring.

Hier een stukje van ons reisverslag:

Vervolgens gaan we naar het vlakbij gelegen Dead Horse State Park waar we een campingplaats voor de nacht gereserveerd hebben. Het is de tweede keer in twee jaar tijd dat we dit kleine parkje bezoeken. We waren gedurende onze vorige vakantie zo onder de indruk dat we toen al zeiden dat we er een keer terug zouden keren. Welnu … het is sneller gegaan dan we konden bevroeden. Toen ging ons een indrukwekkende zonsondergang langs de neus omdat we net iets te laat waren. Hopelijk hebben we morgenvroeg meergeluk met het weer want een zonsondergang zit er vanavond weer niet in. Als we aankomen in het kleinschalige parkje is het Visitor Center al gesloten. We kunnen aanvankelijke geen reserveringsbewijs vinden maar als we het kampeerterrein oprijden zien we op een gegeven moment dat het reserveringsbewijs bij de campingplaats is opgehangen. De meeste plekken zijn al bezet maar wij hebben een prachtige plaats midden in het groen met een overkapte picknicktafel erbij. Onder de tafel zit zelfs een stopcontact zodat ik in deze desolate omgeving totaal onverwacht ook nog stroom voor de camper ter beschikking heb. Omdat de weergoden blijkbaar rekening met ons houden gaat vanavond de BBQ maar weer eens in de hens.


Deze morgen is het half zes (!) als we uit de veren komen. De zon is nog niet op en dat is maar goed ook. We kleden ons aan, koppelen de camper los en rijden zonder ontbijt direct naar Dead Horse Point Overlook. Het is ongeveer een kilometer of twee rijden naar het uitzichtpunt. Het valt meteen op dat het behoorlijk is veranderd sinds onze vorige reis in 2003. Er zijn hier en daar overkappingen aangebracht over de verschillende uitzichtpunten die door allerlei trapjes en paadjes met elkaar verbonden zijn. Terwijl het langzaamaan licht begint te worden genieten we op verschillende plekken van een adembenemende zonsopkomst boven de Colorado die zich honderden meters diep onder ons kronkelend een weg zoekt door Canyonlands. Net als wijzelf zijn er her en der enkele mensen en gezinnetjes met foto- en filmapparatuur in de weer. Zo probeert iedereen de mooiste plaatjes te schieten van de opkomende zon en een immense canyon die zich langzaamaan in een rode gloed hult. Wat we hier meemaken is visuele bevrediging van de bovenste plank.
Het is dan ook al 07.00h als we terug rijden naar de camping. Onder het genot van een heerlijk ontbijt genieten we na van al het moois waarmee we deze dag begonnen zijn.
Een uur later verlaten van Dead Horse State Park en rijden we terug naar de hoofdroute.
#14 - 12-01-2008, 15:50 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15