Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Overwinteren

Discussie gestart

Ben2USA

Volgens mij is geen vraag te dom en juist onderdeel van "Als je je goed voorbereidt" en (ook) doel van deze site. Op de google map kaart zie ik alleen bergen en niet hoe hoog ze zijn of hoe je daar komt via welke hoogtes etc.   Ik lees ook dat bepaalde staten eisen dat je sneeuwkettingen aan boord hebt. Ik zou in december het apache gebied bij Phoenix door willen, maar dat wordt afgeraden vanwege de sneeuw/vorst, dus dat ligt klaarblijkelijk hoog. Op de kaart zie ik ook ik dat van Phoenix naar Vegas door berggebied rij; heel anders dan van SF naar LA langs de kust. Vandaar mijn vraag "kan ik van Vegas naar de kust sneeuw/ijs/vorstvrij"? Het antwoord daarop mis ik nog. Eigenlijk is mijn vraag: hoe kom ik er achter waar ik wel en waar geen vorst/sneeuw/ijs hoef te vrezen en sneeuwkettingen niet vereist of nodig zijn het gebied ten noorden van de lijn Phoenix - SF. Heb jij daar een goed voorbereide handige website voor? Dank in dat geval!! Zo niet, hoe meer reacties hoe beter!
Kortom:... ik weet het allemaal niet precies en blijf dus gewoon vragen. Ik probeer er achter te komen wat ik nog in december kan doen en wanneer ik probleemloos al in maart/april/mei alle beroemde paraken door kan tuffen.
#16 - 05-10-2016, 16:19 uur
Geboeid door Natuur boven en onder water Plus Cultuur

Hans B

Zeker geen vraag is dom, alleen antwoorden kunnen dat zijn.
Als je op google maps een route ingeeft bijvoorbeeld Phoenix - Las Vegas en dan het autootje veranderd in fiets, geeft die ook een hoogteprofiel. Misschien geeft je dat meer inzicht.
BTW tussen Phoenix en Las Vegas via Wickenburg is alles min of meer vlak.
Van Las Vegas naar Los Angeles heb je kort voordat je de stad LA bereikt ook hoge heuvels, maar ook dat mag geen probleem zijn.
#17 - 05-10-2016, 20:54 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Ben2USA

Handig Hans, dank.  Ik ben een aantal verhalen aan het doorwerken van mensen die door het gebied reisden in de winter. Bijna allemaal hebben het over 'winterized' houden van je camper, oftewel geen water in leidingen of onder de wagen (mijn camper heeft geen verwarming van de schoon-/vuilwatertanks). Ook lees ik in diverse stukken dat staten daar het bij je hebben van sneeuwkettingen verplichten. Bottom line is dat ik mijn eigen camper niet wil riskeren. Die heeft toch al flink te werken met in totaal naar schatting 30.000km's. Ik richt me nu op die periodes dat ik zo vroeg mogelijk in het jaar zo zeker mogelijk ijs/vorst/sneeuwvrij door alle parken kan gaan rijden. Nu ben ik bezig met een het oriënteren op die rondrit en kom daar ongetwijfeld op terug..
#18 - 06-10-2016, 11:27 uur
Geboeid door Natuur boven en onder water Plus Cultuur

Hans B

Als je door de zuidelijke staten gaat reizen, betwijfel ik of je ergens op het asfalt sneeuw tegenkomt.
De enige staat die wat hoger ligt is New Mexico, maar ook dan kom je geen hoge passen tegen.
#19 - 06-10-2016, 14:07 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Hans B

Wij gaan volgend jaar maart weer.
Ik blijf dan in zuid Arizona en zuid Californië.
Vanwege het weer ga ik dan bv. niet naar de Grand Canyon (2200m).
Ook als de wegen wel goed zijn vriest het er 's nachts en wij houden meer van warmte.

Afgelopen eind april - begin mei 2016 was het 's nacht rond het vriespunt (frisjes), maar overdag prachtig (20°C)
In deze periode staan de cactussen  in bloei, een pracht gezicht.
#20 - 06-10-2016, 14:14 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Ben2USA

Helder, Hans.
Ik denk op zijn vroegst half maart weer uit NL terug te komen in Phoenix. Dan in mrt/apr via Joshua Tree (geen vorst&sneeuwkettingen?) naar San Diego, LA , SF en dan Yoshemite (geen vorst&sneeuwkettingen?), Death Valley, Vegas, Kingman (!). Vervolgens hopelijk zonder &sneeuwkettingen naar Page, Moab, Cody, Yellowstone. In Yellowstone zijn de wegen pas begin Juni open, dus we doen kalm aan. In juni wil ik richting Seattle en naar Alaska in Juli. Ik maak dan graag gebruik van de voorbeeldroute, met extenties, op deze site.
#21 - 08-10-2016, 15:33 uur
Geboeid door Natuur boven en onder water Plus Cultuur

Hans B

April Yosemite voorzie ik wel problemen met sneeuw, zeker als je de TIOGA pass wil rijden.
https://www.nps.gov/yose/planyourvisit/tiogaopen.htm
Kijk maar even op de bijgevoegde site.

Juni Yellowstone geef je zelf al aan.

Misschien dus ietsje later vertrekken vanuit NL ??
#22 - 08-10-2016, 20:01 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Ben2USA

Heeft de aandacht! Dank, Hans.
Ter info, vooral voor campers:  National Park Service / Sequoia & Kings Canyon : Driving in Chain Control Areas: Maximum speed limit is 25 miles per hour, even if posted otherwise. You must carry tire chains in your vehicle. Vehicles over 6500 lbs. (=2948kg!) must install chains. R1: Snow tires or chains are required. Your tires must have the letters MS, M/S, M+S or the words MUD AND SNOW or ALL SEASON on the sidewall, or you must install chains. R2: 4-wheel drive or chains are required. Your vehicle must be in 4x4 or all-wheel drive or you must install chains. R3: Chains are required on all vehicles. There are no exceptions. [https://www.nps.gov/seki/planyourvisit/upload/chain-control-handout_English_11-17-2015_larger-format-2.pdf]
#23 - 09-10-2016, 13:56 uur
Geboeid door Natuur boven en onder water Plus Cultuur

Hans B

Ben,
Ik zie je geciteerde bericht staan onder het kopje "winter driving".
Ik ga niet in de winters.
Voor de zomerperiode is dat niet van toepassing.
#24 - 09-10-2016, 21:10 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Ben2USA

OK Hans, duidelijk.

Kan iemand inschatten of ik via Calaveras Big Trees State Park ( North grove:  2x zoveel Giant Redwoods/Sequioas als in het hele Yosemite park) en Hw4&395  in het vroege voorjaar wel ijs-/vorst-/sneeuwketting vrij kan doorsteken naar Bodie en Paramint Springs (Death Valley)? En zo ja vanaf welke datum ongeveer (Maart? April?)? Dan skip ik Mariposa, Glacier point en Tioga pass weliswaar, maar heb ik de gewenste oogst (Giant Cypresses) wel mooi binnen en kan ik er zo vroeg mogelijk in het jaar doorheen.
#25 - 10-10-2016, 14:47 uur
Geboeid door Natuur boven en onder water Plus Cultuur

Cees A

Je kunt maar op een paar plaatsen de Sierra Nevada bergketen oversteken.
In Yosemite is dat via de Tioga Road (wegnummer 120)  en daar heb je al genoeg info over.

Een 2e mogelijkheid is  via de Sonora Pass (wegnummer 108)
De 108 opent soms iets eerder dan de Tioga road, maar er zit meestal niet echt veel tijd tussen die twee openingen.

De volgende mogelijkheid is state route 4 met de Ebbetts Pass. Opening van Ebbetts pass lijkt op de 2 vorige passen.
Jouw plan om deze weg al in maart of april te gebruiken lijdt hier dus waarschijnlijk een beetje schipbreuk.

Meer kans heb je bij de Carson Pass in state route 88.  Men probeert deze weg het gehele jaar open te houden.
Hetzelfde geldt voor state route 50 en interstate 80
Er is wel kans dat deze wegen in de winter bij hevige sneeuwval tijdelijk worden gesloten.
Hou er rekening mee dat men in de bergen bij sneeuw op de weg het gebruik van sneeuwkettingen kan verplichten.
Dit wordt duidelijk aangegeven met waarschuwingsborden en meestal zijn er dan zelfs checkpoints van Hwy Patrol.

Vergelijking openingsdata Tioga, Sonora en Ebbetts
In 2016 opende de Tioga road op 18 mei, de Sonora Pass, ook op 18 mei,  Ebbetts Pass op 13 mei
2015:  Tioga - 4 mei, Sonora -  op 17 april, Ebbetts op 17 april
2014: Tioga - 2 mei,  Sonora -  18 april,  Ebbetts 18 april
2013: Tioga - 11 mei,  Sonora - 24 april, Ebbetts  25 april
2012: Tioga - 7 mei,  Sonora -  4 mei,  Ebbetts  11 mei
2011: Tioga -  18 juni,  Sonora - 27 mei,  Ebbetts 7 juni

Bronnen:
Openingsdata Tioga:  https://www.nps.gov/yose/planyourvisit/tiogaopen.htm
Openingdata Sonora:  http://www.sonorapassvacations.com/winter/current_conditions.html   (onderaan de pagina)
Openingsdata Ebbetts Pass:  http://www.dot.ca.gov/hq/roadinfo/clsdlst.htm
Carson Pass:  http://www.carsonpass.com/winter/current_conditions.html
#26 - 10-10-2016, 17:55 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15