Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Credit History

Discussie gestart

Loek

Ik weet niet of iedereen op de hoogte is, maar het inzien van een credit report heeft automatisch ook (negatieve) gevolgen voor je credit score.  Dus elke inzage in je credit report verlaagt je credit score.  Waarom men dit doet is mij een raadsel, maar je kunt dat het beste merken als je bijvoorbeeld rondwinkelt voor een auto.  Elke dealer die jij toestemming geeft om je credit report te raadplegen voor een eventuele autolening, heeft tot gevolg dat jouw credit score met een aantal punten wordt verlaagd.  Dit soort inzages staan bekend als "hard inquiries". Ik vraag me dus af of die maandelijkse overzichten ook niet een of andere gevolg op je credit report hebben, of dat deze worden gezien als "spot inquiries", die minder (of geen) negatieve gevoglgen (behoren te) hebben.
#76 - 03-05-2007, 16:18 uur
« Laatst bewerkt op: 03-05-2007, 16:24 uur door Loek »

Adriaan47

Op internet controleren je credit score heeft geen invloed op je score.
Het wordt niet reported naar het credit bureau.
#77 - 03-05-2007, 17:50 uur

Martina

A&A, dat is waar.

Loek heeft echter ook gelijk. Je staat ervan versteld hoeveel keer je credit report  door anderen ingezien wordt. Wij hadden een keer een Discover credit card aangevraagd om bij de Sam's club te gebruiken (dit is alweer ettelijke jaren geleden). Toen we ons credit report kregen zagen we dat Discover regelmatig inquiries deed (waarvoor weten we niet, policy denk ik) en iedere keer als ze dat deden ging onze creditscore met een paar punten achteruit.Toen we naar Costco overstapten hebben we gelijk die Discover weggedaan.

Verzekeringsmaatschappijen zien ook graag je credit history in. Net zoals die autodealers. En iedere keer kost het je dus punten. Op je credit moet je dus heel zuinig zijn, en vooral zorgen dat je keurig alles op tijd betaalt.
#78 - 03-05-2007, 18:15 uur

Adriaan47

Martina..dat is waarom ik elke keer gewaarschuwed word op internet elke keer wanneer iemand een inquiry doet en kan het stoppen en recht zetten of ik weet dat het een sincere inquiry was maar daarom betaal ik ook elke maand voor die service.
Ik denk dat het voor iedereen bekend is dat elke inquiry can lower your score.
#79 - 03-05-2007, 18:23 uur

Loek

Ik denk dat het voor iedereen bekend is dat elke inquiry can lower your score.

Je zult waarschijnlijk verbaasd staan van hoeveel mensen zich daarvan niet bewust zijn.
#80 - 04-05-2007, 22:58 uur

ned in MO

Ik wil even wat rechtzetten. Ongevraagde checks van je credit hebben GEEN effect op je score.
Ik zou als ik een auto zou kopen eerst financiering regelen bij de bank of zo en dan pas shoppen. Krijg je een betere prijs voor de auto  en je kan dan nog altijd vragen  of ze niet een beter rate hebben dan dat jij dat gevonden hebt.

Als je shopt voor een hypotheek voor een huis dan kan je dat  gerust meerdere keeren binnen een maand laten checken. Het heeft maar EEN keer invloed op je score.
Als je dat niet vertrouwt, trek je je eigen rapport en zeg je tegen ze gebaseerd op dit raport, waar kwalificeer ik voor?. Als alles dan in kannen en kruiken is laat je ze hun eigen rapport trekken en de deal is rond ;D
#81 - 08-05-2007, 18:20 uur
Kopen in Amerika? Ga naar onze vernieuwde website!!
Geen lidmaatschapskosten meer maar nog wel die geweldige korting en service!!
www.weship-it.com en binnenkort! www.uship-it.com

Jason

Jason... ga naar de USA embassy or Consulate whatever is the closest.
Ik denk dat ze je daar wel kunnen helpen of om advies te geven.
Je bent tenslotte een USA staatsburger.

( Je kan inderdaad je credit score niet zien opline als je niet je SSN weet )

Ik heb deze week mijn SSN op de post gekregen, maar het lukt me nog steeds niet om online mijn credit report op te vragen. Ik vul een adres in de States in (waar ik uiteraard niet woon) en ze antwoorden dat ze mijn identity niet kunnen verifiëren omdat ze geen gegevens hebben.

Kan het dat ik een SSN heb zonder dat de credit instellingen er weet van hebben? Dan wil dat zeggen dat ik een rating heb zoals iemand die pas een nieuwe SSN aanvraagt...

Ik vroeg me ook af hoe ze je identiteit kunnen vaststellen door je adres op te geven. Bij mijn weten bestaat zoiets als een 'domicilie' toch niet in de VS? (Weet het Nederlandse equivalent voor domicilie niet)

Ik vind het allemaal heel raar, en ik denk dat ik best eind september als ik voor 2 weken naar Amerika ga zelf eens binnenspring in een kantoor van Experian of één van de andere bureau's. Maar eerst probeer ik eens te bellen naar het nummet van de FTC. Misschien weten zij raad...

greetz
#82 - 17-05-2007, 12:10 uur

Adriaan47

Jason...from the moment je vroeg voor je SSN en opgaf je adres waar het naar toe te sturen hebben ze waarschijnlijk dit adres gelijk genoteerd als je curent adres.
Ik weet haast wel zeker dat je wordt gezien als iemand die een nieuw SSN heeft gekregen bij de credit bureau's omdat er geen credit activity is geweest  met jou SSN heb je dus geen credit history opgebouwd.
Een SSN heeft niets te maken met je crediet waardigheid.
Voor een credit bureau bestaat je dus ( nog ) niet totdat je een loan neemt of b.v een credit kaart aanschaf.
#83 - 17-05-2007, 14:33 uur

Adriaan47

Jason..ik vergat nog om te vertellen dat het is dus GOED nieuws dat ze niets kunnen vinden nadat ze je SSN nu hebben.
Je weet nu voor zeker dat niemand je number gebruikt en dat was waar we achter wilde komen niet?
#84 - 17-05-2007, 14:44 uur

Jason

Jason..ik vergat nog om te vertellen dat het is dus GOED nieuws dat ze niets kunnen vinden nadat ze je SSN nu hebben.
Je weet nu voor zeker dat niemand je number gebruikt en dat was waar we achter wilde komen niet?

Inderdaad  :)

Bedankt voor alle tips! Ben blij dat ik nu eindelijk mijn SSN weet, en hopelijk ga ik het binnenkort ook kunnen gebruiken... Misschien een savings account openen wanneer ik in de States ben eind september?

Goed, we zien wel, heb nu toch al één zorg minder  O0

Groetjes
#85 - 17-05-2007, 17:26 uur

pzuidema

Zoals ik al vorig jaar in mijn eerdere postings ook liet weten waren deze credit-score muren enorm en heeft heel veel dingen die zo makkelijk leken bij het emigreren heel moeilijk gemaakt. Nog steeds zeg ik tegen mensen die hierheen komen dat wat je denkt dat moeilijk is, tamelijk makkelijk zal zijn, maar waar je niet eens over nadenkt, kan heel erg lastig worden.

Toch lopen ook de credit bureaus ook een beetje vreemd te doen. Bijvoorbeeld, ik heb een tijd lang mijn credit score alleen via Experian in de gaten gehouden. Doe dit alleen bij de services van een van de drie credit bureaus want anders kost elk rapport je ook weer punten. En tot vorige maand had ik een keurige credit score van 714 waar ik al heel blij mee was, want ook ik was pas een jaar bezig sinds dat ik mijn eerste credit card kreeg.

Nu zijn mijn vrouw en ik het zat om afgewezen te worden voor een hypotheek, dus dachten wij heel Nederlands, laten we een heel goedkoop (opknap) huis kopen, dat moet ons wel lukken. Dat was dus ook een valse gedachte, want bij onze bank (Chase) bleek dat een hyptheek voor een opknaphuis veel duurder is dan een gewone hypotheek. Letterlijk: de hypotheek voor een $170,000 opknaphuis was duurderd dan die van een $300,000 klaar huis. Maar goed, dat ging niet door, totdat de bank bij de check zei, die ze deden waar we bij zaten, dat ik een slechte credit-score had. In de 500 zelfs. TransUnion en Equifax gaven nog steeds 700+ aan, maar experian was verlaagd naar ik dacht 580. En dit vond de bank zelfs vreemd want die zei ook dat er in mijn rapport alleen maar stond dat ik op tijd betaalde.
Nu gaf Experian echter aan dat ze vonden dat mijn saldo op mijn credit cards - eentje van $300 en eentje van $500, dus niet een geldslurper - te dicht bij de limieten lagen ($250 en $400). Daarom kreeg ik strafpunten.

Dat vind ik dus enigszins bizar en dat hoort volgens mij ook zo niet te kunnen.

Wat me hier ook ineens opviel, in New Jersey, dat we - we zijn wel inmiddels goedgekeurd voor een normale hypotheek - geen voordeel hebben in rates met een hypotheek als je een goede of slechte score hebt. Ik was namelijk goedgekeurd op mijn salaris, niet op mijn score. Is dit nieuw? Want bij de check was mijn score dus in die 580, en we zijn op mijn salaris (die ook plezierig is) goedgekeurd.

Ik ben het helemaal met Chiefram eens, een auto lening is denk ik de beste manier om je credit-score op te vijzelen. Ik heb 25% bij elkaar weten te sprokkelen en heb een auto gekocht, tweede hands dan wel. Wel met 24% APR, maar zoals Chiefram ook zegt, dat laat je weer verlagen zodra je score weer omhoog gaat.

Success voor iedereen die in het hele startprocess hiervan nog terecht moet komen.
#86 - 01-08-2007, 16:15 uur
Ik quote graag mezelf als ik zeg; ik quote graag mezelf.

Loek

Met name het hele hypotheek gebeuren staat momenteel op losse schroeven.  Nadat men jarenlang hypotheken gaf aan elke deadbeat die erom vroeg, zijn de laatste paar maanden een aantal hypotheek verstrekkers in financiele moeilijkheden gekomen.  Het gevolg daarvan was een daling van de Dow Jones afgelopen week van 4%, en een recessie werd al meteen gevreesd.  De banken die geld aan hypotheek instellingen leveren, hebben de geldkraan behoorlijk dichtgedraaid.  Dus nu zijn hypotheek verstrekkers druk bezig hun regels aan te passen, en credit rating komt nu op de tweede plaats.  Men kijkt eerst wat is je inkomen, en wat zijn je uitgaven.  Als dat in balans is en je hebt een redelijke credit history, dan kun je een hypotheek krijgen.  Voor de meesten van ons lijkt dit een logische beredenering, maar tot voor kort was dit in de US niet gebruikelijk.  Het vergelijken van inkomen en uitgaven is een veel zuiverdere graadmeter om te bepalen of iemand een hypotheek kan veroorloven.   Credit history blijft een belangrijke rol spelen, maar het is niet meer de nummer een bepalende factor.  Voor veel amerikanen is dit niet leuk, vooral zij die van paycheck naar paycheck leven kunnen nu een hypotheek wel vergeten.

#87 - 01-08-2007, 17:26 uur

Robtk

Ik heb een tijdje een bankrekening gehad (incl debit card) bij een bank aan de oostkust. Dit ivm met aandelen die ik had.
Ik woonde toen gewoon in NL. Nu ziet het er naar uit dat ik begin volgende jaar naar de US ga verhuizen: heb ik 'iets' aan het feit dat ik die bankrekening heb gehad?
Ik bedoel, helpt het iets het credit history of zo?

Tweede vraag: is het niet handig om gewoon de credit cards die ik in NL heb aan te houden zolang is bezig ben mijn kredietwaardigheid op te bouwen?
#88 - 01-06-2008, 23:59 uur
Laatste US bezoeken:
- apr/mei 08: Las Vegas
- maart 08: SF & NYC
- juni 07: Las Vegas

Komende bezoeken:
 - zomer 08: Westkust
- winter 08: New England

ned in MO

Ik weet niet of ik dit als eens gemeld heb maar wat ook helpt is bijv een secured creditcard nemen
Je stort $1000 en je krijgt een CC met een $1000 limit. Dit geeft je dan een maandelijkse betalingshistorie en dus bouw je credit op

optie 2
 Neem een $1000 lening bij de bank en stort die in een CD(certificate of deposite)
Vervolgens betaal jij die maandelijks af. Kost je maar een een klein beetje geld (verschil rente en kosten) en je bouwt weer credit op.
Dit kan je natuurlijk ook een paar keer doen.
Dit zijn goedkope manieren om aan je credit te werken.
Wel de banken vragen of ze dit regelmatig aan  de grote 3 willen rapporteren.
#89 - 02-06-2008, 17:34 uur
Kopen in Amerika? Ga naar onze vernieuwde website!!
Geen lidmaatschapskosten meer maar nog wel die geweldige korting en service!!
www.weship-it.com en binnenkort! www.uship-it.com

wim put

Bedankt voor deze informatie.
Wim
#90 - 11-06-2008, 07:20 uur
usa.eigenstart.nl

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15